Työnohjauksesta tukea luottamushenkilöille | Ammattiliitto Pro

Työnohjauksesta tukea luottamushenkilöille

23.10.2018 klo 13:54

Luottamushenkilö, tarvitsetko apua omassa jaksamisessa tai neuvottelusuhteissa? Vai onko tekemistä niin paljon, että tarvitset apua työn jäsentämisessä ja hallinnassa? Tule työnohjaukseen.

Pro Uutiset

Pro parantaa palveluitaan entuudestaan ja käynnistää luottamushenkilöiden pyynnöstä työnohjauksen. Luottamushenkilöt ovat toivoneet parempia valmiuksia neuvotteluihin ja työpaikan hankalien tilanteiden ratkaisemiseen.

– Luottamusmiehet osaavat työehtosopimuksen, mutta neuvottelut työnantajan kanssa voivat olla vaikeita. He toimivat työpaikalla eräänlaisina sovittelijoina ja tämä voi olla henkisesti raskasta, jos ei ole oikeita työkaluja ja osaamista, millä toimia. Ohjauksen avulla luottamushenkilöt pitävät huolta myös omasta jaksamisestaan, palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen Ammattiliitto Prosta kertoo.

Työnohjaaja ja sopimusalavastaava Sanna Nurminen Ammattiliitto Prosta kertoo, että työnohjauksen aikana ohjattava tarkastelee omaa tekemistään ja sen seurauksia.

– Tekemisen tapoja pohditaan kriittisestikin ja samalla voi löytyä hyvinkin luovia ratkaisuja toiminnan kehittämiseksi. Työnohjaaja auttaa ohjattavaa itse löytämään ratkaisut käsiteltäviin asioihin. Työnohjaajan tehtävänä on kysyä oikeita kysymyksiä ja pitää huolta siitä, että prosessi etenee, Nurminen summaa.

Lisätietoja työnohjauksesta esimerkiksi Suomen Työnohjaajat ry:n sivuilta.

Mitä työnohjauksella voidaan saavuttaa?

Luottamushenkilöiden työnohjaus tukee luottamustehtävässä kehittymistä. Ohjausprosessin aikana opitaan hahmottamaan työelämän ja työpaikan ilmiöitä sekä omaa suhdetta niihin. Tämän myötä oman luottamustehtävän päämäärät selkiytyvät ja samalla ohjattava kehittää itselleen sopivia tapoja saavuttaa päämäärät.

– Työnohjaaja voi auttaa luottamushenkilöä kehittämään yhteistoiminnan muotoja työpaikalla arjessa, suhteissa jäseniin, työnantajaan ja ei-jäseniin. Tarkastelun kohteena voivat olla myös isommat kokonaisuudet työpaikan arjessa. Kokonaisuuksien hahmottuessa selkeämmin työssä tapahtuvat muutokset voivat tuntua hallittavammilta ja muutoksia voidaan ennakoida, Nurminen kertoo.

Työnohjauksesta voi olla apua myös tilanteissa, joissa tuntuu, ettei aika vain riitä sekä työtehtävien että luottamustehtävien hoitamiseen. Tai että luottamustehtävän hoitamiseen liittyy monia osatehtäviä eikä oikein tiedä mistä aloittaa.

– Työnohjausta voidaan hyödyntää silloin, kun tuntuu että tilanne on karkaamassa tai karannut käsistä. Työnohjauksesta voi olla hyötyä myös silloin, kun asiat tuntuvat olevan hallinnassa ja tunne halutaan säilyttää, kertoo Nurminen.

Tule työnohjaukseen!

Työnohjaus on tavanomaisesti prosessi, jossa ohjaaja ja ohjattava tapaavat useamman kerran. Tapaaminen voi olla joko fyysinen tai virtuaalinen. Työnohjauksen lähtökohta on ehdoton luottamuksellisuus. Käsiteltävät asiat jäävät ohjattavan ja ohjaajan välisiksi.

Ole minuun yhteydessä, mikäli haluat työnohjaukseen, Nurminen kannustaa.