Uutta tietoa vuosiloman siirto-oikeudesta sairaustapauksissa | Ammattiliitto Pro

Uutta tietoa vuosiloman siirto-oikeudesta sairaustapauksissa

29.6.2016 klo 14:39

Vuosilomalaki muuttui huhtikuun alussa. Sen jälkeen työntekijä ei ole voinut neljä viikkoa ylittävän lomaoikeuden osalta siirtää vuosilomaansa ilman kuuden päivän omavastuuaikaa.

– Nyt näyttää, että lakimuutos onkin EU:n työaikadirektiivin vastainen, kertoo lakimies Jaana Asikainen Prosta.

Pro uutiset / Jaana Asikainen, Aki Eerikäinen

Palkansaajakeskusjärjestöjen ja ammattiliittojen rahoittaman EU-edunvalvontaprojektin selvityksen valossa on ilmennyt, että vuosilomalain säännös omavastuupäivistä ei olisi EU-oikeuden mukainen. Näyttää siltä, että maan hallituksen lakimuutos on vastoin EU:n työaikadirektiiviä. EU-tuomioistuin on antanut kolme ennakkopäätöstä, joissa työntekijät ovat saaneet pitää ansaitsemansa 30 kalenteripäivän sekä 22 ja 38,5 työpäivän mittaiset vuosilomansa sairastumisestaan huolimatta. Lainsäädäntö, joka ei mahdollista loman siirtämistä myöhemmäksi, olisi siten työaikadirektiivin vastainen.

Jos sairastut lomasi jo alettua, toimi näin

Jos sairastut vuosiloman jo alettua ja haluat käyttää sairausloman alle jäävät vuosilomapäivät myöhemmin, esitä viivytyksettä työnantajallesi kirjallinen pyyntö vuosilomasi siirrosta. Mikäli työnantaja pyytää luotettavaa selvitystä työkyvyttömyydestäsi, sinun on sellainen toimitettava.

Mikäli työnantajasi ei suostuisi pyyntöösi ja vetoaisi laissa mainittuihin karenssipäiviin, ilmoita kirjallisesti, ettet hyväksy karenssia. Ota tämän jälkeen yhteyttä oman alasi sopimusala-asiamieheen lähimmässä Pron aluetoimistossa. http://www.proliitto.fi/yhteystiedot/aluetoimistot

Jos haluat lisätietoa asiasta, työsuhdeneuvontamme neuvoo numerossa 09 1727 3442 arkisin kello 9–14.