Verotuksessa oikeudenmukaisuus on olennaista prolaisille | Ammattiliitto Pro

Verotuksessa oikeudenmukaisuus on olennaista prolaisille

1.11.2016 klo 13:26
| |

Ansioverotusta pitää keventää ja harmaata taloutta vastustaa. Yksityissektorin asiantuntijoiden asenteet selviävät Pron jäsentutkimuksesta.

Pro Uutiset

Verottaja julkisti tänään 1. marraskuuta edellisen vuoden verotiedot ja media on täynnä juttuja siitä, kuka tienasi mitäkin. Mitä yksityssektorilla työskentelevät asiantuntijat ja esimiehet ajattelevat verotuksesta?

Ansioverotusta pitää keventää, kertoi selvä enemmistö Pron jäsentutkimukseen vastanneista vuonna 2015.  Prolaiset keventäisivät myös perintöveroa.

Sen sijaan pääomaverotusta sietäisi kiristää, sillä verotuksen muuttamista kuvaava pistesuhdeluku, joka on välillä -100 ja 100, on  +43.6 % kiristävän puolella.  Pron jäsenten mielestä myös omaisuusveroa voisi kiristää.

Tuloerojen kasvua jäsentutkimukseen vastanneet vastustavat laajasti, yli 75 prosenttia vastanneista vastustaa tuloerojen kasvua. Pron jäsenen mielestä suuryrityksen ylimmän johdon palkkaus hyvin tehdystä työstä saisi olla n. 3,5 -kertainen Pron asiantuntijan ja esimiehen vastaavaan suoritukseen verrattuna.

Mihin verotuloja pitäisi käyttää?

Prolaisten mukaan verotuloja on käytettävä erityisesti sosiaaliturvaan, työllisyyteen sekä koulutukseen.

Myös kestävää kehitystä tukevat investoinnit uusiutuvaan energiaan ja kierrätystalouteen ovat kasvattaneet suosiotaan verovarojen käyttökohteena, kun verrataan 2015 tehdyn jäsentutkimuksen tuloksia vuoden 2011 vastaavaan.

Prolaisten arvoista nousee vahvasti esiin myös pimeän työn ja harmaan talouden vastustaminen.

Tässä jutussa viitatut tilastot sekä paljon muuta ajankohtaista tutkimustietoa työelämästä löytyy Pron tutkimussivuilta.