Viestintäalalla muutosvauhti ei näytä hidastuvan | Ammattiliitto Pro

Viestintäalalla muutosvauhti ei näytä hidastuvan

31.1.2019 klo 16:33

Viestintäalan murros haastaa alan yritykset ja työntekijät sekä toimintatavat. Liittojen yhteistyö pehmentää muutoksen vaikutuksia ja auttaa kaikkia työpaikalla varautumaan haasteisiin.

Pro Uutiset

Viestintä- ja media-ala työllisti noin 20 000 henkeä vuonna 2016, selviää Medialiiton tilastoista. Alalta on hävinnyt 2000-luvulla noin kolmannes työpaikoista, mutta uusia työpaikkoja on syntynyt muun muassa digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Ammattiliitto Pron viestintäalan sopimusalavastaava Mikko Honkanen on huomannut toimintaympäristön, tuotteiden ja työtapojen voimakkaan murroksen.

– Alan yritykset hakevat uutta kasvua digitalisaation mahdollisuuksista, mutta samaan aikaan alan yritysten liikevaihto tulee vielä pääosin perinteisistä tuotteista. Vanhat työtehtävät katoavat ja uusia, uudenlaista osaamista vaativia työpaikkoja syntyy.

Viestinnän digitalisoituminen edellyttää tutkimus- ja tuotekehitystä sekä henkilöstön osaamisen kehittämistä. Perinteisen sanoma- ja aikakausilehtien julkaisemisen sekä painamisen lisäksi yritykset myös käsittelevät ja jalostavat osoite- ja muuta markkinointitietoa sekä tuottavat erilaisia sähköisiä julkaisuja ja palveluja.

Alan liitot ovat vahvasti apuna murroksessa ja tarjoavat työpaikoille tietoa ja neuvoja niin neuvottelusta, sopimisesta kuin kehittämisestä sekä työsuhdeturvasta.

– Yhteistyö pehmentää muutoksen vaikutuksia ja auttaa kaikkia työpaikalla varautumaan uusiin haasteisiin. Saimme juuri valmiiksi esimerkiksi työsuhdeturvaoppaan sekä Yhdessä enemmän -oppaan neuvottelusta, sopimisesta ja kehittämisestä viestintäalan työpaikoilla, kertoo Honkanen.

Ammattiliitto Pro tarjoaa myös useita koulutuksia sekä webinaareja jäsenilleen.