Yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on jo yli 32 000 toimihenkilöä – kiire ei vielä näy työttömyyskassan käsittelyajoissa | Ammattiliitto Pro

7.5.2020 klo 12:26

Luottamusmiehet ovat ilmoittaneet, että yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on ollut tai tulee olemaan yhteensä yli 32 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä vuoden 2020 helmikuusta lähtien. Työttömyyskassa Pron käsittelyajat ovat säilyneet hakemusmäärän noususta huolimatta hyvinä.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro seuraa luottamusmiestensä ilmoittamia yhteistoimintaneuvotteluja tiiviisti. Pron yhteistoimintaneuvottelutilastot perustuvat luottamusmiesten suoraan liitolle ilmoittamiin tietoihin.

Luottamusmiehet ovat ilmoittaneet, että yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on ollut tai tulee olemaan yhteensä yli 32 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä vuoden 2020 helmikuusta lähtien. Henkilöiden määrä perustuu 5. toukokuuta mennessä ilmoitettuihin kyselytietoihin.

– Valtaosa yhteistoimintaneuvotteluista koskee lomautuksia, mutta mukana on myös irtisanomisia, osa-aikaistamisia ja näiden erilaisia yhdistelmiä, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo.

Puheenjohtaja kiittää luottamusmiehiä tietojen toimittamisesta liitolle – tämä auttaa liittoa ja työttömyyskassaa varautumaan ruuhkiin ja työttömäksi tai lomautetuiksi tulleita jäseniä saamaan työttömyyspäivärahansa joutuisasti. Liitto seuraa tilannetta yhteistoimintaneuvotteluiden aikana sekä niiden jälkeen.

– Nopeutettuja yhteistoimintaneuvotteluja ei sovi aloittaa varmuuden vuoksi, jos perusteet puuttuvat. Liitto seuraa tilannetta, ja tarvittaessa tarttuu epäkohtiin, puheenjohtaja kertoo.

Teknologiateollisuudessa 12 500 toimihenkilöä yt-neuvotteluiden piirissä

Teollisuussektorilla yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on tai on ollut 17 000 henkilöä, palvelusektorilla 10 000 henkilöä, julkisella sektorilla 3 000 henkilöä ja ICT- ja viestintäsektorilla 1 800 henkilöä.

Yhteistoimintaneuvottelut kohdistuivat alussa jonkin verran voimakkaammin palvelualoille, mutta viime viikkoina yt:t ovat iskeneet yhä enenevässä määrin myös teollisuuteen ja tällä menolla teollisuus vientipainotuksineen voi olla pahin kärsijä.

Pron suurimmalla sopimusalalla – teknologiateollisuudessa – yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on ollut tai tulee olemaan 12 500 toimihenkilöä. Yt-määrät ovat olleet suuria myös kemian alalla.

– Finanssisektori on selvinnyt toistaiseksi suht kuivin jaloin koronakriisin kielteisistä vaikutuksista. Esimerkiksi rahoitusalalla ei ole miesmuistiin ollut lomautuksia. Nyt eräs maksuliikenneyhtiö suunnittelee lomautuksia – ensimmäistä kertaa yrityksen historiassa, puheenjohtaja kertoo.

Nuutti-robotti on nopeuttanut Työttömyyskassa Pron hakemusten käsittelyä

Kassan käsittelyajat ovat säilyneet hakemusmäärän noususta huolimatta hyvinä: uudet hakemukset on saatu reilussa viikossa maksuun ja suorat jatkohakemukset ovat olleet viiveettä maksussa seuraavana mahdollisena maksupäivänä.

Apua on ollut myös Nuutti-ohjelmistorobotista, joka nopeuttaa työttömyyskassan asiantuntijoiden työaikaa noin 60 prosenttia niissä kohteissa, joihin se on valjastettu. Mahdolliseen ruuhkaan on varauduttu myös palkkaamalla lisää henkilökuntaa.

Liitto ja työttömyyskassa ovat olleet puhelimitse yhteydessä jäseniin, jotka ovat ensimmäistä kertaa lomautettuina.

– Tilanne on monelle uusi ja haluamme varmistaa, että kaikki saavat tarvitsemansa tiedon ja tuen, työttömyyskassan johtaja Mervi Ruokola kertoo.

Ruokola muistuttaa myös uudesta palvelusta – lomautuslinjasta – joka vastaa jäsenten lomautusaiheisiin kysymyksiin arkisin kello 9–12 numerossa 09 17273 420.

Kassan puhelinpalvelu palvelee myös arkisin kello 9–12 numerossa 09 17273 444 sekä sähköinen asiointi osoitteessa www.prokassa.fi.

– Sen sijaan ruuhkaa saattaa olla työttömyyskassan puhelinpalvelussa. Kannustan ehdottomasti tarkastamaan kassan kotisivut, löytyisikö sieltä vastaus. Päivittämme jatkuvasti tietoa sinne, jotta mahdollisimman moni saisi myös sitä kautta vastauksia kysymyksiinsä, Ruokola jatkaa.

Myös TE-toimistojen ruuhka voi vaikuttaa omalta osaltaan päivärahojen saantiin. Kassa ei voi maksaa päivärahaa, jos se ei ole saanut työvoimapoliittista lausuntoa, vaikka jäsen on ilmoittautunut työnhakijaksi.

– TE-toimistojen asiantuntijat tekevät tiukassa paikassa varmasti parhaansa, summaa Ruokola.