Malisen matkassa -sarjan osa 9: Millainen on palkansaajan asema koronaexitissä? | Ammattiliitto Pro

Malisen matkassa -sarjan osa 9: Millainen on palkansaajan asema koronaexitissä?

15.7.2020 klo 13:00

Malisen matkassa -sarjan yhdeksännessä osassa pohditaan, millainen on palkansaajan asema koronakriisin ensimmäisen aallon jälkeen.

malisen_matkassa_millainen_on_palkansaajan_asema_koronaexitissa

Viime kevät osoitti suomalaisen työmarkkinajärjestelmän olevan tarvittaessa hyvinkin joustava.

–  Lomautushan on vaikkapa Euroopan mittakaavassa ainutlaatuinen järjestelmä. Kun muissa maissa irtisanotaan pandemian takia, meillä työntekijöitä lomautetaan ja he työllistyvät takaisin matalalla kynnyksellä, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Mutta miltä koronakriisin jälkeinen aika oikein näyttää ja miten siihen pitäisi varautua? Malinen on huolissaan erityisesti nuorten tulevaisuudesta työmarkkinoilla.

–  Jokainen kriisi tietysti päättyy aikanaan ja elpyminen normaaliin alkaa. Nuorten osalta uupuminen, väsyminen ja loppuunpalaminen ovat jo nyt olemassa olevia ongelmia työelämässä, joita nykyinen epävarmuus vain kasvattaa. Tähän on pystyttävä reagoimaan eri tavalla kuin menneinä vuosikymmeninä. Se, mikä silloin tapahtui, ei saa missään tapauksessa toistua.

ProTV:n haastattelijana toimii näyttelijä Rinna Paatso.