Puhelin varastettu, mitä teen? | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Unionimedia

ProTV

Puhelin katosi tai varastettiin. Asiantuntija Mikko Eriksson neuvoo, mitä kannattaa tehdä välittömästi, ja millä tavalla tilanteeseen voi varautua etukäteen. Tärkeintä on ottaa heti yhteys omaan operaattoriin ja pyytää heitä sulkemaan liittymä. Katso video ProTV:stä.

1. Soita operaattorillesi ja pyydä sulkemaan liittymä. Näin mahdollinen varas ei pysty kartuttamaan puhelinlaskuasi esimerkiksi tilaamalla pizzoja.

2. Jos puhelin varastettiin, soita poliisille ja tee rikosilmoitus.  Pyydä poliisia ilmoittamaan asiasta operaattorille, joka voi lisätä kännykkäsi mustalle listalle. Näin siinä ei toimi enää ainakaan mikään suomalainen operaattori.

3. Lukitse puhelimen näyttö näytönlukituskoodilla.

4. Etukäteen hankitulla tietoturvapalvelulla saat puhelimeesi varkaudenestokoodin Sen avulla voit tarvittaessa tyhjentää kännykän sisällön, jolloin ohjelma palauttaa sen tehdasasetuksille.  

4. Jos et käytä palvelu- ja hyötynumeroita, voit tehdä etukäteen niihin estot.  Mene operaattorisi nettisivuille, kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi ja laita puhelimeesi käytönesto. Sen voi samalla tavalla myös halutessaan poistaa.

5. Varmuuskopioi aina kuvat ja muut tärkeät tiedostot kännykästäsi joko tietokoneelle tai pilvipalveluun.  Pidä yhteys- ja kalenteritiedot ajan tasalla tietokoneessasi, jolloin et menetä niitä puhelimen mukana. Ne on helppo siirtää uuteen kännykkään.

6. Sijainti- ja tietoturvapalveluiden käyttöönotto etukäteen helpottaa puhelimen jäljittämistä.