EU pääsi sopuun - roaming vapautuu kesällä | Ammattiliitto Pro

EU pääsi sopuun - roaming vapautuu kesällä

1.2.2017 klo 14:49

Ilmainen roaming toteutuu kesäkuusta 2017 alkaen toisen EU-maan alueella kännykkää käytettäessä. Euroopan parlamentin ja EU:n jäsenmaiden pääsivät tänään sopuun verkkovierailumaksujen poistamisesta.

Ammattiliitto Pron ict- ja viestintäsektorin johtajan Antti Hakalan mukaan sovun aikaansaaminen oli hyvä, vaikka lopputuloksen olisi pitänyt olla kuluttajien ja operaattoreiden kannalta parempi.

Pro uutiset

Euroopan parlamentti ja EU:n jäsenmaat pääsivät keskiviikon vastaisena yönä sopuun roaming-maksujen poistamisesta EU:n alueella. Sovinto tarkoittaa sitä, että tämän vuoden kesäkuun 15. päivästä alkaen eurooppalaiset operaattorit eivät enää saa periä maksuja kännykän käyttämisestä toisen EU:n jäsenvaltion alueella. Neuvotteluista vastasi suomalainen europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri.

Sovun esteenä oli erimielisyys verkkovierailumaksujen tukkuhinnoista, eli siitä, kuinka paljon operaattorit saavat periä toisiltaan datan käytöstä vieraassa verkossa. Nykyinen kattohinta on 50 euroa gigatavulta. Neuvotteluiden lopputuloksena hintakatto on kesäkuusta alkaen 7,7 euroa gigatavulta liukuen 2,2 euroon gigatavulta vuoteen 2022 mennessä.

Nyt aikaansaatu sopu ei kuitenkaan tarkoita täysin rajatonta roamingia. Sopuun kuuluu reilun käytön rajat, joka tarkoittaa sitä, että kuluttaja joutuu maksamaan lisämaksua ylittäessään tukkuhintakattoon ja liittymän kuukausimaksuun sidotun rajan. Yleisradion uutisen mukaan tämä tarkoittaisi esimerkiksi 30 euroa kuukaudessa maksavalla liittymällä 7,8 gigatavua ilmaista dataa EU-maissa.

Sopu hyvä, lopputuloksessa olisi ollut parantamisen varaa

- On hyvä, että pitkään vatvottuun roaming-hinnoittelua koskevaan kiistaan on saatu sopu. Kuluttajien kannalta ja suomalaisten operaattorien kannalta lopputuloksen olisi toki pitänyt olla parempi. Operaattorien bisneslogiikka eri EU-maissa ei tässä kiistassa kohdannut, toteaa ict- ja viestintäsektorin johtaja Antti Hakala Prosta.

Ict-alan sopimusalavastaava Karri Lybeck vuorostaan arvioi, että vuonna 2022 hintatasossa ollaan aika kohdallaan, mutta sovittu lähtötaso on liian korkea.

- 7,75€ / Gt -taso on todella korkea. Tavoite meillä oli 2€ / Gt, jota lähellä ollaan vasta vuonna 2022. Toivottavasti tämä pelastaa suomalaiset rajattoman datakäytön liittymät, joiden ansiosta Suomi on vuosikaudet ollut internetin käytön kärkimaa, Lybeck kommentoi.