Finanssialalla sanat muuttuvat tuottavuutta ja työhyvinvointia parantaviksi teoiksi | Ammattiliitto Pro

10.5.2016 klo 22:57

Finanssialan yrityksiin jalkautettiin hyviä käytäntöjä, jotka parantavat tuottavuutta ja työhyvinvointia.

Pro Uutiset

Sanoista tekoihin -seminaarissa kuultiin tiistaina 10. toukokuuta hyviä käytäntöjä finanssialan yrityksistä. Pankit ja vakuutusyhtiöt kertoivat tilaisuudessa hyviä käytäntöjä, jotka parantavat heidän omilla työpaikoillaan työhyvinvointia ja tuottavuutta. Finanssialaa on ravistellut digitalisaatio ja asiakaskäyttäytymisen muutos.

– Teknologian kehittyessä myös työ muuttuu, siihen voimme varautua päivittämällä työkalut ja pitämällä kiinni henkilöstön osaamistasosta. Työ itsessään ei lopu, mutta siirtymävaihe uuden työn oloihin ei näytä helpolta, totesi johtaja Timo Lindholm Sitrasta.

Esimiehet valmennetaan työkykyjohtamiseen

Danske Bankin palvelujohtaja Teija Kaarlela, johtava työterveyslääkäri Jukka Sipponen sekä pääluottamusmies Aino Huuhti esittelivät työkykyjohtamisen merkitystä. Pankissa kaikki esimiehet valmennetaan työkykyjohtamiseen. Valmennuksen teemoina olivat työkyvyn merkitys hyvinvoinnin ja tuottavuuden näkökulmasta, varhaisen tuen toimintamalli sekä työmotivaation johtaminen.

Useampi asiakas haluaa palvelua virastoaikojen ulkopuolella kotisohvalta

Nordea oli kokeillut lauantaipalvelua konttoriverkostossa ja digitaalisissa kanavissa. Palaute asiakkailta sekä henkilöstöltä oli positiivista. Kokeilu oli tehty läheisessä yhteistyössä työnantajan sekä työntekijöiden edustajien kanssa.

– Toimiva yhteistyö henkilöstön kanssa on yrityksen voimavara. Kokeilu on johtanut läheiseen yhteistyöhön myös monissa muissakin kehityshankkeissa, kertoivat Jani Eloranta ja Paula Hopponen Nordeasta.

Hyvät käytännöt perustuvat luottamukseen ja toimivaan yhteistyöhön

Seminaarissa kerrottiin myös HyFi-työpajoista, hajautetusta päätöksenteosta sekä etätyön tukemisesta.

–  Hyvät käytännöt perustuivat toimivaan ja luottamukselliseen yhteistyöhön henkilöstön edustajien ja työnantajan välillä. Tämä on edellytys hyvinvoivalle finanssialalle, toteaa sopimusalavastaava Mika Mäkelä Ammattiliitto Prosta.

Hyvinvoinnin parantaminen finanssialalla ei ole päättynyt

Seminaari oli jatkumoa päättyneelle Hyvinvoiva finanssiala -hankkeelle, jossa olivat mukana Finanssialan Keskusliitto, Ammattiliitto Pro ja alan muut työntekijäliitot. Hankkeen tarkoituksen oli löytää yhteinen näkemys finanssialan tulevaisuuteen ja rakentaa finanssialasta hyvinvoiva toimiala siten, että se on samaan aikaan omistajilleen tuottava ja markkinoilla kilpailukykyinen ja alan työntekijät voivat työssään hyvin. Lisäksi tavoitteena oli löytää toimintamalleja ja toimenpiteitä, joilla työhyvinvointia, tuottavuutta ja kilpailukykyä saadaan alalla parannettua.

– Hanke päättyi viime vuonna, mutta työ finanssialan hyvinvoinnin parantamiseksi ei ole päättynyt ja työ jatkuu varmasti, niin työpaikka- kuin liittotasolla, kertoo sopimusalavastaava Mika Mäkelä.