Finnairin mafia-otteille tyrmäys työtuomioistuimesta | Ammattiliitto Pro

Finnairin mafia-otteille tyrmäys työtuomioistuimesta

17.12.2013 klo 12:41

Finnair Tecnical Services painosti toimihenkilöitä allekirjoittamaan entistä huonompia työsopimuksia. Kahdenkeskinen neuvottelu ilman luottamusmiestä – allekirjoita tai saat potkut – ei käy työtuomioistuimelle.

– Toimihenkilöt eivät missään vaiheessa kieltäytyneet uusista työtehtävistä ja työnkuvista. Silti työnantaja painosti toimihenkilöitä allekirjoituksellaan hyväksymään työt alempaan palkkaluokkaan. Näin ei saa tehdä, toteaa lakimies Kari Tiainen Ammattiliitto Prosta.

Pro Uutiset

Lentokoneiden huoltopalveluja tarjoava Finnair Technical Services tuomittiin 4 000 euron hyvityssakkoihin työrauhavelvollisuuden rikkomisesta. Yritys joutuu lisäksi maksamaan noin 6 000 euron oikeudenkäyntikulut.

Työtuomioistuin antoi tuomion Ammattiliitto Pron kiireellisestä työrauhakanteesta.

Finnair Technical Services painosti elo–syyskuussa 2013 lentokonehuollon teknisiä toimihenkilöitä allekirjoittamaan uuden työsopimuksen. Tarjotut työehdot ovat huonommat, kuin mitä voimassaoleva työehtosopimus määrää. Yritys pyrki painostamalla heikentämään esimerkiksi toimihenkilöiden ja esimiesten vuorotyökorvauksia.

Finnair Techinical Servicesin organisaatiomuutos tuli voimaan 1. syyskuuta 2013.

– Toimihenkilöt eivät missään vaiheessa kieltäytyneet uudesta troubleshooter-nimikkeestä, eivätkä uusista työtehtävistä ja työnkuvista. Silti työnantaja painosti  toimihenkilöitä allekirjoituksellaan hyväksymään työt alempaan palkkaluokkaan. Näin ei saa tehdä, toteaa lakimies Kari Tiainen Ammattiliitto Prosta.

Finnair Technical Services lähetti lentokonetarkastajille uusia työsopimuksia, ilmoitti tietyn palaveriajankohdan ja vaati, että toimihenkilön tulee siinä tilaisuudessa allekirjoittaa uusi työsopimus. Toimihenkilöitä kiellettiin ottamasta neuvotteluun mukaan luottamusmiestä. Uuden työsopimuksen allekirjoittamiseen oli painostettu ilmoittamalla, että jos toimihenkilö ei allekirjoita uutta työsopimusta, edessä on irtisanominen.

Toimihenkilöt ovat perustellusti kokeneet menettelyn painostuksena, totesi työtuomioistuin päätöksessään TT 2013-188.

– Työnantajalla ei ollut mitään laillista irtisanomisperustetta. Keväällä yritys oli jo ennakoinut organisaatiomuutosta. Silloin oli käyty yt-neuvottelut, jonka yhteydessä osa lentokonetarkastajista oli jo irtisanottu, toteaa lakimies Tiainen.

Finnair Tecnical Services on järjestäytynyt työnantajaliitto PALTAan. Yritys on sitoutunut noudattamaan teknisten toimihenkilöiden työehtosopimusta, joka on voimassa kesäkuuhun 2014 asti.

Aiheesta aiemmin:

10.9.2013 Finnair painostaa toimihenkilöitä – allekirjoitus tai potkut