Helsingin telakka aiesopimukseen ekoaluksen rakentamisesta | Ammattiliitto Pro

Helsingin telakka aiesopimukseen ekoaluksen rakentamisesta

1.6.2017 klo 10:28

Helsingin telakkaa pyörittävä Arctech on tehnyt aiesopimuksen Peace Boat -järjestön kanssa risteilijän rakentamisesta. Ympäristöystävällisen, uuteen teknologiaan nojaavan aluksen rakentaminen toisi telakalle 1500 henkilötyövuotta, ja alihankintaketjujen kautta jopa 4000 henkilötyövuotta.

Telakoilta kuuluu jälleen positiivisia uutisia. Helsingin telakan omistama Arctech on tehnyt aiesopimuksen japanilaisen ihmisoikeus- ja ympäristöjärjestö Peace Boatin kanssa ympäristöystävällisen risteilijäaluksen rakentamisesta. Nyt allekirjoitetun aiesopimuksen tulisi johtaa varsinaiseen tilaukseen muutaman kuukauden sisällä.

Aiesopimus koskee risteilijää, jonka matkustajakapasiteetti on 2000 henkeä. Risteilijä rakennetaan käyttämään mahdollisimman ympäristöystävällisiä energiaratkaisuja, kuten LNG:tä, aurinkovoimaa ja purjetta. Aiesopimuksen arvosta ei ole tarkkaa tietoa, mutta uusien risteilijäalusten hintojen perusteella, uuden aluksen hintalappu lienee parin sadan miljoonan euron luokkaa. Aluksen on tavoitteena valmistua vuonna 2020.

Mittavat työllistämisvaikutukset

Mikäli risteilijän rakentaminen toteutuu, on sillä merkittävät työllistämisvaikutukset Helsingin telakalle sekä alihankintaketjuille. Archtechin toimitusjohtaja Esko Mustamäen mukaan alus toisi telakalle 1500 henkilötyövuotta, ja alihankintaketjujen kautta 4000 henkilötyövuotta.

Peace Boat -järjestön perustajan, Tatsuya Yoshiokan mukaan uusi alus on maailman innovatiivisin ja ekologisin risteilyalus. Yoshiokan mukaan ”tämä alus mullistaa varustamoalan ja edistää ympäristönsuojelua”.

Vaikka Helsingin telakalla on erikoistuttu erityisesti arktisille alueille sopivien alusten, kuten jäänmurtajien rakentamiseen, on telakalla valmistettu aiemmin myös useita matkustaja-aluksia, kuten esimerkiksi vuonna 2008 valmistunut Tallinkin Baltic Princess -alus.