Investointeihin kannattaa kannustaa vaikka verotuksella | Ammattiliitto Pro

Investointeihin kannattaa kannustaa vaikka verotuksella

15.4.2016 klo 10:11

Kaikki kivet on käännettävä, jotta investointeja saadaan lisää, arvioi yhteiskuntasuhteiden asiantuntija Paavali Kukkonen Prosta.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro suhtautuu myönteisesti selvitystyöhön uudesta yrityksiä investointeihin kannustavasta veromallista.

– Nyt on syytä kääntää kaikki kivet niiden keinojen löytämiseksi, joilla investointeja saataisiin vauhditettua, yhteiskuntasuhteiden asiantuntija Paavali Kukkonen sanoo.

Kukkosen mukaan aiemmin toteutetun yhteisöveroalen kasvua tukevat vaikutukset näyttävät jäävän odotetun laihoiksi.

Hallitus laski yhteisöveroa 24 prosentista 20 prosenttiin tammikuussa 2014.  Veronalennuksen dynaamisten vaikutusten piti piristää taloutta, mutta teho jäi olemattomaksi. Yhteisöverotulot laskivat vuonna 2014 noin 800 miljoonaa euroa.

Ei tukea ilman tuloksia

Uusia kehittämistoimia on Kukkosen mielestä tehtävä kohdennetusti. Tämä on perusteltua, vaikka sen voikin nähdä olevan ristiriidassa veropolitiikan neutraalisuuden ja järjestelmän yksinkertaistamisen tavoitteiden kanssa.

– Vastikkeettomiin yritysveronkevennyksiin ei ole yksinkertaisesti varaa. Kohdennetut toimet ovat parempaa valtion taloudenpitoa ja yhteiskunnallisesti hyväksyttävämpiä, Kukkonen toteaa.

Hallitus kehittelee yrityksiä investointeihin kannustavaa investointivarausta tai ”köyhän miehen vironmallia”, kertoi elinkeinoministeri Olli Rehn tiistaina.

Ruotsissa käytössä olevassa investointivarauksessa yritys voi siirtää veronmaksuaan enintään kuusi vuotta ja kohdentaa sinä aikana varojaan investointeihin. Viron mallissa yrityksiin jätettyä tulosta ei veroteta lainkaan, vaan yrityksen tulos voidaan käyttää kokonaan investointeihin.  Monet pelkäisivät sen romahduttavan yhteisöverokertymän ja johtavan myös verokikkailuun.

– Etenemällä investointivarauksen pohjalta vältettäisiin suurimmat sudenkuopat. Sen ajalliset rajat, käytettävissä oleva määrä ja tarkoituksenmukaisen käytön todentaminen voidaan asettaa parhaaksi katsotulle tasolle. Suomeen voidaan kehittää aidosti oma, meille sopivin malli, Kukkonen arvioi.