Investointeja ja tukea Euroopan telakoille | Ammattiliitto Pro

Investointeja ja tukea Euroopan telakoille

16.10.2018 klo 09:17

Euroopan teollisuusliittojen järjestö IndustriAll Europe ja työnantajia edustava Sea Europe haluavat, että työ Euroopan telakoilla jatkuu myös tulevaisuudessa.

Pro Uutiset

Meriteollisuus työllistää noin 900 000 työntekijää suoraan ja välillisesti Euroopassa. Korkealaatuiset työpaikat ovat elintärkeitä monille alueille ja yhteisöille. Meriteollisuussektoriin kohdistuu useita uhkia ja Euroopan unionin on tuettava ja investoitava alaan, jotta tuhannet eurooppalaiset työt voidaan turvata, linjasivat alan liitot perjantaina 12. lokakuuta.

Eurooppalaiset teollisuusliitot ja työnantajat allekirjoittivat yhteiset vaatimukset alan vahvistamiseksi.

Alan uhkina Kiina ja pula osaajista

Meyerin Turun telakan toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo näkee alan suurimpina haasteina työvoiman saatavuuden ja Kiinan strategian laajentua erikoisalusmarkkinoille, jotka ovat tähän asti olleet lähinnä eurooppalaisten hallussa.

Tällä hetkellä työvoiman kysyntä on suurempaa kuin alalle kouluttautuvien määrä. Vuoden 2009 finanssikriisin jälkeen toimialalta on vähentynyt Euroopassa 50 000 ammattilaista. Tilanteeseen on Euroopassa reagoitu hankkeilla, jotka lisäävät toimialan houkuttelevuutta.

– Ranskassa on käynnissä mittava Campus de Industrie Navale eli Meriteollisuuden kampus -niminen hanke. Siinä on mukana neljä suuraluetta, ministeriöitä ja telakkayhtiöitä. Kampus tulee tarjoamaan koulutusta ammattiryhmittäin työntekijöistä esimiestasolle asti, Salo kertoo.

Suomessa koulutusta on lisätty

Suomessa painitaan samojen haasteiden kanssa – koulutettua työvoimaa on hankala löytää. Meyerin tilauskirjat ovat täynnä vuoteen 2024 asti ja parhaillaan telakka-alueella toteutetaan 200 miljoonan euron investointiohjelmaa.

– Oma työnantajani Meyer Turku Oy panostaa koulutukseen oman teollisuusammattioppilaitoksensa koulutustarjonnalla sekä yhteistyöllä Varsinais-Suomen työvoimaviranomaisten kanssa. Myös maakunnan yhteistyöryhmän koulutusjaostossa edistetään hankkeita, jotta toimialalle kouluttautuvia saataisiin lisää. Osaavaa työvoimaa ja hyviä tekijöitä tarvitaan, jotta pystymme kilpailemaan jatkossakin kansainvälisillä markkinoilla, Salo kertoo.