Kehysriihessä aktiivimalli kuntoon ja ryhtiliike osaamiseen | Ammattiliitto Pro

Kehysriihessä aktiivimalli kuntoon ja ryhtiliike osaamiseen

10.4.2018 klo 08:22

Ammattiliitto Pron terveiset hallituksen kehysriiheen

Ammattiliitto Pro vaatii, että maan hallituksen tulee kehysriihesssä korjata aktiivimallin valuviat. Suomen menestymisen kannalta on myös kriittistä ryhtyä välittömästi paikkaamaan osaamisvajetta, jotta maan kilpailukyky ei ala rapistua. – Ensimmäiset tulokset aktiivimallista kertoivat karua kieltä työttömien aseman heikentymisestä. Malli on ehdottomasti korjattava kehysriihessä, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Maan hallitus kokoontuu vaalikauden viimeiseen kehysriiheen tänään. Vaikka vaalikausi kääntyy loppusuoralle, tehdään budjettiriihessä päätöksiä, jotka kantavat vaalikauden yli. Ammattiliitto Pron viesti kehysriiheen on yksinkertainen: hallituksen on pidettävä kehysriihessä huoli siitä, että aktiivimallin puutteet korjataan välittömästi, ja että käytettävissä olevat resurssit kohdistetaan talouskasvun vahvistamiseen.

- Kelan tilastot olivat tyrmäävää luettavaa työttömille. Yli puolelta tuensaajista leikattiin avustuksia. Ehkä viiden prosentin leikkaus ei kuulostaa päättäjän korvaan pahalta, mutta työttömän pussissa se tuntuu välittömästi. Hallituksen onkin korjattava aktiivimallin valuviat kehysriihessä – työkalut ovat olemassa, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

- Järkevin ratkaisu olisi perua koko aktiivimalli. Hallituksesta asti on myönnetty, että malli jäi torsoksi. Mutta koska mallin hylkääminen ei liene poliittisesti realistista, pitäisi nyt keskittyä paikkaamaan mallin pahimmat puutteet. Me Prossa olemme alusta asti kehottaneet hallitusta käyttämään keinoja, joilla työttömiä autettaisiin työllistymään kepillä uhkaamisen sijaan, Malinen jatkaa.

- Toinen välittömiä toimenpiteitä vaativa asia on suomalaisten osaaminen. Jäämme jatkuvasti jälkeen kilpailijamaista, ja samaan aikaan työmarkkinoilla on kasvava pula osaavista tekijöistä. Panostukset osaamiseen eivät voi odottaa seuraavalle hallituskaudelle, Malinen kertoo.

Pron kanta on, että talouskasvun edellytykset taataan parhaiten panostamalla osaamiseen, mahdollistamalla investoinnit sekä tekemällä pitkäjänteistä teollisuus- ja elinkeinopolitiikkaa, jolla luodaan yritysten toimintaedellytykset hyvin turvaava toimintaympäristö.

Kasvua tuetaan parhaiten seuraavilla toimenpiteillä:

- Osaamisen vahvistaminen paras lääke työvoimapulaan: muunto- ja täydennyskoulutuksen lisäpanostuksilla nopeutetaan osaavan työvoiman tarjontaa

- Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan lisäpanostuksia: julkisen rahoituksen TKI-investointeja tulee lisätä välittömästi, jotta Suomi ei anna lisää etumatkaa kilpailijamaille

- Vastuullisemmalla työllisyyspolitiikalla työllisyysastetta ylemmäksi: lisäpanostuksia palkkatukeen, aktiviimalli oikeudenmukaisemmaksi, kohtuullistetaan työttömien karenssiaikoja

- Suomesta houkuttelevampi maa huippuosaajille: valtion tulee tukea kasvukeskuksia englanninkielisten palvelujen lisäämisessä

- Vauhditetaan investointeja yritysten investointivarauksella

- Vakaa veropolitiikka: energiaverotusta ei tule kiristää yritysten toiminnan ennakoitavuuden varmistamiseksi

- Pron viesti hallitukselle on pitkälti sama kuin mitä olemme pyrkineet alleviivaamaan jo läpi taantuman: talouskasvun keskeiset edellytykset ovat korkean osaamisen takaamisessa, riittävissä TKI-panostuksissa sekä ennakoitavassa veropolitiikassa, Malinen toteaa.

- Koska kansantalouden kasvunäkymät ovat hyvät myös lähivuosille, olisi nyt ensiarvoisen tärkeää pystyä katsomaan pidemmälle tulevaisuuteen ja varmistaa että kasvun vuosia riittää myös lähiaikojen jälkeen, Malinen jatkaa.

Lue lisää Ammattiliitto Pron kehysriihikannoista täältä.