Kehysriihi vie keskituloiselta 230 euroa | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/Veronmaksajat

Hallituksen kehysriihen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen muutokset kiristävät ansiotulojen verotusta ensi vuonna. Esimerkiksi keskituloisen 3 295 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousee 31,1 prosentista 31,5 prosenttiin.

Nettopalkan ostovoima laskee selvästi vuonna 2017. Keskituloisen palkansaajan ostovoima alenee 0,8 prosenttia. Tämä tarkoittaa keskituloisen palkansaajan ostovoiman leikkautumista noin 230 eurolla ensi vuonna, laskee Veronmaksajain keskusliitto.

Näkyy prolaisen kukkarossa

Veronmaksajien laskelmien keskipalkka on lähellä prolaisten keskipalkkaa. Prolaiset naiset tienasivat vuonna 2015 keskimäärin 2 931 euroa ja miehet 3 672 euroa kuukaudessa, selviää Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimuksesta.

– Suomalaisten ostovoima on ollut pysähtyneessä tilassa monta vuotta. Prolaisten mediaanipalkat ovat kasvaneet 0-50 euron vuosivauhtia. Kasvu on hidasta johtuen talouden pysähtyneisyydestä ja palkkamaltista, kertoo Pron tutkija Petri Palmu.

Mistä laskelma koostuu?

Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on hallituksen kehysriihen ja työmarkkinoiden kilpailukykysopimuksen verolinjausten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Laskelmassa ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 0,8 prosenttia ja hintatason 1,0 prosenttia vuonna 2017.

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa hallituksen keventävän palkkaveroja myöhemmin, kunhan työmarkkinaratkaisut ensin selviävät.

– Hallituksen myönteisen työmarkkinasovun tueksi lupaamalle veroporkkanalle on tässä tilanteessa erityisen suuri tarve. Sen avulla on mahdollista torjua palkansaajia lähivuosina uhkaava verotuksen tuntuva kiristyminen ja ostovoiman aleneminen.

Lehtisen mukaan vuonna 2017 on erityisen tärkeää ylläpitää palkansaajien ostovoimaa ja haurasta kotimaista kysyntää jatkuvan palkkamaltin oloissa.

– Hallitusohjelman mukaan kenenkään palkkaverotus ei tällä vaalikaudella kiristy. Tästä linjauksesta on syytä pitää tiukasti kiinni myös kilpailukykysopimuksen toteutuessa.