Koulutus sitouttaa henkilöstön rahoitusalan muutokseen | Ammattiliitto Pro

Koulutus sitouttaa henkilöstön rahoitusalan muutokseen

9.3.2016 klo 12:55

Rahoitusalalla työskenteleviä prolaisia koulutetaan keskimäärin 2,5 päivää vuodessa, kertoo Ammattiliitto Pron työmarkkinatutkimus. Riittääkö se?

Pro Uutiset

Digitalisaatio muuttaa kiihtyvällä tahdilla yritysten toimintaa ja työntekijöiden työn sisältöä. Jotkut tehtävät vähentyvät, mutta syntyy myös uutta työtä.

– Tämän vuoksi yritysten kannattaa ottaa henkilöstö ja henkilöstön edustajat mukaan muutoksiin jo suunnitteluvaiheessa. Siten yritys voi sitouttaa työntekijänsä muutokseen ja työntekijät saavat mahdollisuuden sopeutua muutoksiin, toteaa Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Mika Mäkelä.

Mäkelän mukaan yritysten kannattaa kouluttaa uusiin tehtäviin nykyistä henkilökuntaansa, koska heillä on finanssialan ammattitaito ja osaaminen valmiina ja heillä on valmius oppia uudet digitalisaation tuomat työn sisällön muutokset. Koulutuksessa pitää ottaa huomioon eri-ikäiset työntekijät ja yksilölliset tarpeet esimerkiksi sosiaalisen median koulutuksissa.

Riittääkö koulutus?

– Finanssialan yritysten tulisi panostaa nykyistä enemmän koulutukseen ja osaamiseen kehittämiseen, koska tämä koulutusmäärä ei riitä digitalisaation tuomien haasteiden kohtaamiseen finanssialla, toteaa sopimusalavastaava Mika Mäkelä.

Ihmistä tarvitaan finanssialan työpaikoissa kanavasta tai tekniikasta riippumatta, koska asiakkaiden ongelmat ovat yksilöllisiä. Näin todetaan myös Hyvinvoiva Finanssiala -hankkeen tuloksena syntyneellä videolla, jossa näkyy, miten esimerkiksi Danske Bank ja If ovat muuttaneet palveluaan.

Hankkeessa ovat mukana Finanssialan Keskusliitto, Ammattiliitto Pro ja alan muut työntekijäliitot. Työehtosopimusneuvotteluissa vuonna 2013 sovitun hankkeen tavoitteena on lisätä finanssialan työhyvinvointia, tuottavuutta ja kilpailukykyä.