Lehti luetaan yhä useimmin paperilta | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Pro Uutiset/KTM

Printtilehteä lukee 70 prosenttia vastaajista jopa ahkerimminkin matkapuhelinta ja tablettia käyttävässä 18–44-vuotiaiden ikäryhmässäkin, kertovat Kansallisen mediatutkimuksen (KTM) vuoden 2015 tutkimustulokset.

Mobiililaitteet ja tietokone lukuvälineenä kirivät kuitenkin yhä lähempänä. Vanhemman ikäryhmän suosiossa printti on edelleen ylivoimainen yli 90 prosentin osuudellaan. Kaikkiaan sanomalehteä lukee 90 prosenttia suomalaisista joko painettuna tai digitaalisesti.

KMT selvitti myös suhtautumista mainontaan eri välineissä. Printtilehtien mainonta koettiin selvästi myönteisimmin. Digilehtien pop-up-ikkunat ja näköislehden sivujen väliin sijoitetut mainokset tuntuvat häiritsevän lukijaa enemmän.

Aikakauslehtien mainokset ovat usein kiinteästi lehden aihepiiriin liittyviä. Ne koetaan osaksi sisältöä. Aikakauslehti myös koukuttaa lukijansa, sen pariin palataan uudestaan. Lisäksi painettujen medioiden sähköisten versioiden mainonta koetaan positiivisemmaksi kuin sosiaalisen median mainonta.

Media Audit Finland julkaisee KMT-tulokset kahdesti vuodessa.