Liikenne on välttämättömyys, johon jokaisella on oltava varaa – päästövähennykset tehtävä oikeudenmukaisella tavalla | Ammattiliitto Pro

29.9.2020 klo 10:46
| |

Olemme mukana rakentamassa Suomelle fossiilittoman liikenteen tiekarttaa. Meidän mielestämme liikenne on välttämättömyys, johon jokaisella on oltava varaa. Siksi päästövähennykset on tehtävä oikeudenmukaisella tavalla.

Ammattiliitto Pro ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ovat osallistuneet fossiilittoman liikenteen tiekartan rakentamiseen. Yli 90 prosenttia liikenteen päästöistä aiheutuu tieliikenteestä ja yli 80 prosenttia tieliikenteen päästöistä henkilöautoilusta. Tämän vuoksi merkittävimmät päästövähennykset on mahdollista saada tieliikenteestä ja henkilöautoilusta. Maantieliikenteen päästöjä on leikattava osana Suomen tavoitettava kohti hiilineutraaliutta vuonna 2035.

Liittojen näkemys on, että liikenteen päästöjä vähennettäessä on pidettävä kiinni seuraavista periaatteista:

• Päästöjen vähentäminen on tehtävä sosiaalisesti ja alueellisesti oikeudenmukaisesti.
  • Ympäristöystävällisestä liikkumisesta on tehtävä edullisempaa kuin ympäristöä kuormittavasta.
  • Suomen on tähdättävä kehityksen kärkeen ja luotava liikenneinvestoinneilla uutta työtä ja elinvoimaa.

Lue koko lausuntomme täältä