Lisää ilmastonmuutostyötä eurooppalaiselle ay-liikkeelle, ehdottaa STTK:n Palola | Ammattiliitto Pro

7.6.2017 klo 17:24

Ilmastonmuutostyö tulisi saada aikaisempaa tiiviimmäksi osaksi ay-liikkeen päivittäistä edunvalvontaa, arvioi puheenjohtaja Antti Palola.

Pro Uutiset/STTK

Eurooppalaiset ammattiyhdistysjärjestöt ovat sitoutuneita Pariisin ilmastosopimukseen ja valmiita tekemään osansa ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi, korosti Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n johtaja Montserrat Mir eilen Helsingissä pitämässä puheessaan.

Ay-liikkeen roolia ilmastomuutoksen torjunnassa haluaa nostaa tänään tilaisuudessa puhunut STTK:n puheenjohtaja Antti Palola.

– Ay-liike on osittain omaa syytään, osittain hallitusten ja yritysten asenteen vuoksi, ollut ilmastonmuutostyössä ulkokehällä. Presidentti Trumpin ilmoitettua vetävänsä Yhdysvallat pois Pariisin ilmastosopimuksesta ay-liikkeelle on syntynyt uusi tilaisuus nostaa rooliaan ilmastomuutoksen vastaisessa työssä. Meidän tulee vastata tähän haasteeseen, Palola korostaa.

Palolan mukaan ilmastonmuutostyö tulisi saada aikaisempaa tiiviimmäksi osaksi ay-liikkeen päivittäistä edunvalvontaa. Ay-liike voi esimerkiksi nostaa jäsentensä tietoisuutta ilmastomuutoksen vaikutuksista. Lisäksi ilmastonmuutostyön olisi saatava aikaisempaa merkittävämpi paikka työehtosopimusneuvotteluissa.

– Työehtosopimustoiminta on vahva väline viedä asioita osaltaan eteenpäin. Kuluneiden vuosikymmenten aikana olemme kyenneet sopimusten tuloksena nostamaan palkkoja, lyhentämään työaikaa ja kehittämään työoloja. Ilmastonmuutosasioiden saaminen eteenpäin neuvottelutoiminnan kautta on toki pitkä tie, mutta se ei saa olla este työn aloittamiseksi, Palola muistuttaa.

Euroopan ammattiyhdistysliikkeen keskusjärjestö EAY (ETUC) kokoontuu 6.–7. kesäkuuta Helsinkiin keskustelemaan kuinka ammattiyhdistysliikkeen tulisi osallistua ilmastonmuutoksen torjuntaan ja energiajärjestelmän muutoksen edistämiseen.