Meyer Werft vahvisti kahden Caribbean-risteilijän tilauksen | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Meyer Werft vahvisti kahden Caribbean-risteilijän tilauksen

5.5.2017 klo 08:56
|

-  Työvoiman tarve telakalla on nyt kova ja se on tunnistettu. Kehittyvä teollisuus tarvitsee työnjohtajia, suunnittelijoita ja levyseppähitsaajia, kertoo telakan prolaisten luottamusmies Osmo Salo. Vain diplomi-insinöörikoulutuksen puuttuminen Turusta harmittaa.

 

Pro Uutiset

Risteilyvarustamo Royal Caribbean Cruises ja Meyer Werftin telakka ovat vahvistaneet kahden suuren risteilijän kaupan. Icon-luokan alukset rakennetaan Turun telakalla vuosina 2022 ja 2024.

- Telakan henkilöstössä ollaan tosi tyytyväisiä, kun saatiin kauppa vahvistettua ja vanha tuttu asiakas, jonka työt sujuu, kertoo telakan prolaisten luottamusmies Osmo Salo.

Salon mukaan työvoiman tarve telakalla on nyt kova ja se on tunnistettu. Kehittyvä teollisuus tarvitsee työnjohtajia, suunnittelijoita ja levyseppähitsaajaa. 

- Uusia tekijöitä tarvitaan korvaamaan eläkkeelle siirtyvää porukkaa ja jos halutaan väkeä lisätä, ainoa tie on kouluttaa uusia osaajia. Oppilaitosten koulutuskapasiteetti on varmistettava niin kone- ja metallilinjoilla kuin ammattikorkeakouluissa. AMK:n lisäksi tarvitaan diplomi-insinööriporukkaa, Salo lataa.

Prolaisten luottamusmies harmittelee vain sitä, että Turkuun ei ole saatu diplomi-insinöörikoulutusta.

- Sääli, ettei loistavista täkyistä huolimatta tähän ole riittävästi reagoitu. Tässä olisi mahdollisuus parantaa suomalaisten asemia korkean teknologian teollisuudessa.

Uudet tilaukset kasvattavat myös alihankintaverkostoa ja luovat merkittävästi uusia työpaikkoja.

Meyer Turulla työskentelee tällä hetkellä 1 600 työntekijää ja telakan työllistämisvaikutus on yhteensä noin 7 000 ihmistä.

Vuoden 2018 loppuun mennessä Meyer Turku rekrytoi noin 500 uutta työntekijää eri tehtäviin.

Turun telakalla on tiedossa nyt yhteensä kymmenen laivatilausta. Uusimmat tilatut risteilijät käyttävät nesteytettyä maakaasua (lng).  

- Se on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus, että lng-tekniikalla mennään eteenpäin. Ympäristön huomioiminen on tärkeää ja se on tulevaisuutta, Salo summaa.

Kaupan arvo saattaa olla jopa kaksi miljardia euroa.