Mikä digitalisaatiossa mättää? ”22 salasanaa ja asenteet” | Ammattiliitto Pro

Mikä digitalisaatiossa mättää? ”22 salasanaa ja asenteet”

13.4.2016 klo 16:15

Turvallisuus on tärkeää tietoverkoissa, mutta 22 salasanaa haittaa jo työntekoa. Pron kysely tuhannelle ict-ammattilaiselle kertoo, että henkilöstöltä löytyy digiaikaan ideoita ja ratkaisuja, joita kannattaisi kuunnella.

Pro Uutiset

Pro kysyi ict-ammattilaisilta, miten digitalisaatio vaikuttaa työhön.

– Henkilöstön mukaan osa työstä olisi korvattavissa robotiikalla. Työntekijöiltä löytyy esimerkkejä ja ehdotuksia siitä, mitä pitäisi muuttaa, mutta ongelma se, ettei henkilöstöä kuunnella, kertoo ict-alan sopimusalavastaava Karri Lybeck Ammattiliitto Prosta.

Ammattiliito Pro lähetti ict- ja viestintäsektorilla työskenteleville toimihenkilöille kyselyn digitalisaatiosta maaliskuussa. Liitto sai lähes tuhat vastausta maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Vastaajat työskentelevät asiantuntijoina, tiimiesimiehinä, verkkoasiantuntijoina, palveluneuvojina ja teknisinä asiakasneuvojina tietoverkkoihin liittyvissä asioissa.

Järjestelmiä 50 ja ylläpito Indonesiassa

Työpaikoilla digitalisaation tiellä on käytännöllisiä esteitä. Turvallisuuskysymykset ovat itsestäänselvästi tärkeitä ict-alalla, mutta lopputulos työpaikalla voi olla jotain muuta kuin oli tarkoitus.

– Salasanoja on liikaa, järjestelmät eivät toimi ja yhteydet ovat hitaita, kyselyn esiintuomia ongelmia listaa sopimusalavastaava Karri Lybeck Ammattiliitto Prosta.

Kyselyyn vastanneet kertoivat, että eri järjestelmiä on liikaa ja niihin on liikaa tunnuksia. Tietoturvasyistä salasanat vaihtuvat usein.

”Salasanoja on 22 kappaletta, joten osa on pakko kirjoittaa muistiin. Se taas on tietoturvaongelma.” ”Minulla on kolme A4-kokoista paperia täynnä salasanoja, jokaisen asiakkaan järjestelmiin tarvitaan omansa. ”

”Kun töissä on auki jatkuvasti 50 järjestelmää, koneen muisti ei riitä ja työt pätkivät.”

”Järjestelmiä on liikaa ja niiden ylläpito on ulkoistettu Indonesiaan.”

Hitaat yhteydet ja toimimattomat järjestelmät syövät työaikaa ja työntekijöiden hermoja, kertovat kyselyyn vastanneet.

”Skype ja VPN tökkivät.”

”Yrityksessä 2 M yhteys ja 20 käyttäjää, sitten ihmetellään kun ei mikään toimi.”

”Windows ja mac-järjestelmien yhteensopimattomuus haittaa.”

”Päivitysten jälkeen järjestelmissä on aina ongelmia.”

Myös asenteissa on korjaamista.

– Henkilöstöä ei kouluteta uusien työkalujen käyttöön, vaan niitä on itse opiskeltava, vastauksia tiivistää Lybeck Prosta.

Tehostamisen varaa olisi, kuunnellaanko ideoita?

Rutiiniluonteiset työtehtävät ovat vähentyneet merkittävästi suomalaisissa yrityksissä. Palkkajakauman keskivaiheilla olevien rutiiniluonteisten työtehtävien väheneminen liittyy informaatio- ja kommunikaatioteknologian käyttöönottoon yrityksissä. Näin kertoo Palkansaajien tutkimuskeskuksen julkaisu, jonka tekijät ovat Petri Böckerman, Seppo Laaksonen ja Jari Vainiomäki.

Ict-alalla työskentelevistä puolet arvioi Pron kyselyssä, että digitalisaatio on poistanut yksinkertaisia työtehtäviä. Puolet arvioi, että työtehtävien määrä on lisääntynyt.

– Digitaalisuuteen on panostettu, mutta toimihenkilöillä ei ole mielestään tarpeeksi mahdollisuuksia vaikuttaa palveluiden toimintaan, esimerkiksi omia laitteita ei sallita ja palveluiden muokkaamiseen ei ole mahdollisuuksia, kertoo sopimusalavastaava Karri Lybeck Ammattiliitto Prosta.

– Henkilöstö kokee vaikutusmahdollisuutensa pieniksi myös kysymyksessä, mitä digitaalisia työkaluja työpaikalla voisi ottaa käyttöön.