Mitä yhteistä on viljankuivureilla ja luksusristeilijöiden hyttien ovilla? | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Mitä yhteistä on viljankuivureilla ja luksusristeilijöiden hyttien ovilla?

2.11.2016 klo 07:43
|

Antti-Teollisuudessa luetaan telakkauutisia tarkkaan. Suhdanneherkällä alalla toimiva pk-yritys pärjää joustavuudella.

Pro Uutiset/Pirkko Koivu

Mitä yhteistä on viljankuivureilla ja luksusristeilijöiden hyttien ovilla? Ainakin se, että kumpiakin valmistaa Salon Kuusjoella toimiva Antti-Teollisuus Oy. Poikkeuksellinen tuoteyhdistelmä kertoo joustavuudesta. Viljankuivureita valmistava yritys totesi 1990-luvun lamavuosina, että toiminta tarvitsee uuden tukijalan. Sellaiseksi löydettiin laivan hyttien ovet, joita alettiin valmistaa ensin alihankintana.

Tukijalka alkoi pitää, ja nykyisin hyttien ovet ovat kokonaan oma tuotannonhaaransa, joista tulee jo neljännes yrityksen noin 20 miljoonan euron liikevaihdosta. Antti-Teollisuus on maailmanlaajuisestikin merkittävä risteilylaivojen ovien valmistaja. Suomalaiset voivat nähdä näitä ovia muun muassa Viking Grace-laivalla, muita referenssejä ovat esimerkiksi loistoristeilijät Oasis of the Seas ja Quantum of the Seas.

– Laivapuolella isoin asiakkaamme on Meyer, jolle olemme tehneet ovia jo 15 vuoden ajan, kertoo toimitusjohtaja Kalle Isotalo.

Kahdesta täysin erilaisesta tuotelinjasta on Isotalon mielestä hyötyä.

– Ne vahvistavat toisiaan, tarvittaessa voi isoihin toimituksiin käyttää koko firman muskeleita.

Perheyrityksessä luetaan nyt hyvillä mielin uutisia, jotka kertovat Turun telakkateollisuuden saamista uusista risteilijätilauksista. Niiden toivotaan heijastuvan Antti-Teollisuudenkin tilauskantaan.  

– On positiivista, että telakkateollisuudella menee hyvin, mutta sisustusvaiheeseen on joka tapauksessa aikaa. Hyttejä sisustetaan vasta noin vuosi ennen laivan luovutusta.

 

Alku pajayrityksenä

Antti-Teollisuuden perusti Kalle Isotalon setä vuonna 1952. Ensin yritys toimi sepänpajana, ja 60-luvulta lähtien se on valmistanut viljankuivureita. Työntekijöitä on nykyisin 140.

– Liikevaihdosta noin 45 prosenttia tulee viennistä, mutta sen osuutta halutaan kasvattaa.

Saksa on Meyerin ansiosta isoin vientimaa, mutta myös kuivureita halutaan saada vientiin enemmän.

Viime aikoina Antti-Teollisuus on investoinut uuteen logistiikkahalliin. Tuotantoa tehostaa uusi levyautomaatiolinja, jota hyödynnetään sekä maatalouspuolen tuotteiden että hyttien ovien valmistuksessa.

Laivanrakennus on suhdanteista ja investointihaluista riippuvainen ala, ja maataloudessakin kuivurit ovat iso investointi. Viljelijät ovat nyt varovaisia.

– Koko Euroopassa maatalouden investoinnit ovat Venäjän pakotteiden takia jäissä, vaikka tarvetta niille olisi. Laivanrakennus on onneksi vilkastumassa.

Hytinovien ja kuivureiden tuotekehitys sekä tehokkaat tuotantoprosessit ovat keinoja, joilla Antti-Teollisuus aikoo pärjätä tulevaisuudessa.

– Koulutus on osa prosessien kehittämistä, parhaillaankin koulutamme lähiesimiehiä.

Antti Teollisuus valmistaa hytinovia luksusristeilijöille.