Neste avoimena: julkaisi raakapalmuöljyn hankkijaketjun | Ammattiliitto Pro

Neste avoimena: julkaisi raakapalmuöljyn hankkijaketjun

1.4.2016 klo 09:43

Hyvää kehitystä valtio-omisteiselta yhtiöltä, arvioi yhteiskuntasuhteiden asiantuntija Paavali Kukkonen Ammattiliitto Prosta.

– Neste edistää avoimuudellaan myönteistä yrityskulttuurin muutosta.

Pro Uutiset

Suomen valtion enemmistöomistama öljynjalostus- ja markkinointiyhtiö Neste julkaisi tiedot koko alihankintaketjustaan keskiviikkona yhtiökokouksensa yhteydessä.

Neste osoittaa edelläkävijyyttä yritysten yhteiskuntavastuun kantamisessa, arvioi yhteiskuntasuhteiden asiantuntijan Paavali Kukkonen Ammattiliitto Prosta.

– Yhtiö ansaitsee kiitoksen. Toimillaan se on osaltaan edistämässä myönteistä yrityskulttuurin muutosta, Kukkonen toteaa.

Kukkosen mukaan laajasti kansainvälisesti toimivien yritysten alihankintaketjujen valvonta ei ole monesti helppoa. Vuonna 2014 kansalaisjärjestön raportti löysi vakavia työelämän oikeuksien loukkauksia Nesteelle palmuöljyä toimittaneen IOI Groupin toiminnassa. Nesteen toimet osoittavat aitoa tahtoa korjata mahdollisia epäkohtia ja torjua niitä myös ennalta.

– Ihmisoikeus-, kehitys- ja ammattijärjestöt on miellettävä tässä työssä ennen kaikkea arvokkaiksi kumppaneiksi, Kukkonen sanoo.

Kansalaisjärjestö Finnwatchin tietojen mukaan Neste on ensimmäinen kansainvälinen palmuöljyä käyttävä suuryritys, joka on julkaissut palmuöljynsä tavarantoimittajat.

Hallituksen linjauksesta tukea

Suomen hallitus valmistelee parhaillaan omistajapoliittista linjaustaan. Ennakkotietojen mukaan samassa yhteydessä linjataan myös valtion odotukset omistamiensa yritysten yhteiskuntavastuusta.

– Valtio-omisteisista yhtiöistä Nesteen lisäksi esimerkiksi lentoyhtiö Finnairissa on tapahtunut myönteistä edistymistä, kun se on raportoinut veroistaan maakohtaisesti tarkoituksenmukaisella tavalla, Kukkonen sanoo.

– Aiempi ohjeistus maakohtaisesta veroraportoinnista on osoittautunut liian löysäksi. Tarvitaan tiukempia toimia, jotta kaikki hoitavat osansa kunnolla.

Kukkosen mukaan hallituksen on nyt vahvistettava Nesteen ja Finnairin eteenpäin viemää kehitystä ja varmistettava käytössään olevin keinoin, että hyvät toimintatavat leviävät kaikkiin sen omistamiin yhtiöihin.