Nokia ilmoitti 700 miljoonan euron säästöohjelmasta | Ammattiliitto Pro

Nokia ilmoitti 700 miljoonan euron säästöohjelmasta

25.10.2018 klo 11:01

Nokia aloittaa uuden säästöohjelman, joka pitää sisällään henkilöstövähennyksiä. – Kolmivuotinen 1,2 miljardin euron säästöohjelma päättyy tämän vuoden loppuun ja säästöjä on saatu – mutta nähtävästikään ei riittävästi. Harmistuneet ovat tunnelmat, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies.

Pro Uutiset / Lähde: Nokian tiedote 25.10.2018

Verkkoyhtiö Nokia ilmoitti tänään uudesta 700 miljoonan euron säästöohjelmasta, jolla pyrkii parantamaan kannattavuuttaan ja hintakilpailukykyä. Säästöt tulisi saavuttaa vuoteen 2020.

Säästöohjelman sekä toimintaan suunniteltujen muutosten seurauksena yhtiö kertoi myös vähentävänsä henkilöstöä globaalisti. Henkilöstövähennyksistä neuvotellaan paikallisten vaatimusten mukaisesti työntekijöiden edustajien kanssa, kun yksityiskohtaiset suunnitelmat on tehty, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Nokian Oulun tehtaan toimihenkilöiden luottamusmies Janne Lindström kertoo, että epävarmuutta on ilmassa. Syksyn aikana kutsua yhteistoimintaneuvotteluihin on odotettu, mutta ilmoitus säästäohjelmasta oli silti pettymys.

– Kolmivuotinen 1,2 miljardin euron säästöohjelma päättyy tämän vuoden loppuun ja säästöjä on saatu – mutta nähtävästikään ei riittävästi. Harmistuneet ovat tunnelmat ja odottelemme mahdollista neuvottelukutsua. Emme tiedä vielä tarkemmin, onko Suomi mukana, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies.

Alcatel-Lucentin ja Nokian fuusio pääosin toteutettu

Nokian fuusioituminen ranskalaisen kilpailijan Alcatel-Lucentin kanssa pääosin toteutettua. Seuraavaksi Nokia siirtyy liiketoiminnan yhdistämisvaiheesta tehostamiseen.

Yhtiö aikoo varmistaa osaamistaan 5G-matkapuhelintekniikassa, laajentaa liiketoimintaansa uusille toimialoille ja ja kehittää itsenäistä ohjelmistoliiketoimintaa.