Nokian luotto: "En osannut odottaa näin kovia leikkauksia" | Ammattiliitto Pro

Nokian luotto: "En osannut odottaa näin kovia leikkauksia"

6.4.2016 klo 15:02

– On järkytys, että 1300 henkilöä on vähennyksen piirissä Suomessa. Luku on tosi iso, sanoo Nokian vähennystarpeesta toimihenkilöiden luottamusmies Yrjö Leinonen Espoosta.

Pro Uutiset

Nokia aloittaa yt-neuvottelut 1 300 työpaikan vähentämiseksi Suomesta. Yhtiö tavoittelee 900 miljoonan euron Alcatel-Lucent-kauppaan liittyvien synergiaetuja vuoden 2018 aikana.

– Hiljaiseksi vetää. Odotimme yt-neuvotteluja tämän kevään aikana, mutta käsityksemme oli, että vähennys olisi aivan toista luokkaa, toimihenkilöiden luottamusmies Yrjö Leinonen Espoosta sanoo.

Mahdollisista vähennyksistä noin puolet arvioidaan kohdistuvan Espooseen, noin neljäsosa Ouluun ja noin neljäsosa Tampereelle.

Nokialla on Espoossa työntekijöitä 3 450, Oulussa 2 500 ja Tampereella 900 joten yritys siis suunnittelee joka viidennen irtisanomista Suomessa.

Maailmanlaajuisesti Nokialla on 104 000 työntekijää.

Mihin keskitytään, mihin ei?

Nokia tiedottaa keskittävänsä resurssejaan tulevaisuuden teknologioihin kuten 5G, pilvipalvelut ja esineiden internet. Yhtiö jahtaa säästöjä maailmanlaajuisesti myös kiinteistöjen, palveluiden, hankintojen, jakeluketjun ja valmistuksen osalta.

Vähennykset keskittyvät päällekkäisiin toimintoihin kuten tutkimus ja tuotekehitys, alueelliset ja myyntiorganisaatiot sekä konsernin tukitoiminnot, kertoo Nokian tiedote.

– Teknologioissa langaton verkkobisnes on Ranskassa hyvää ja siellä on vahvaa osaamista myös IP-reitittimissä. Näissä saattaa olla päällekäisyyksiä. Suomessa ydinosaamista on mobiililiiketoiminnassa kuten 5G-verkkossa. Näiden tietojen valossa, mitä nyt on käsillä, näyttää, että 5G-verkkoon liittyvä tutkimus ja valmistus pysyisi Suomessa, arvioi luottamusmies Yrjö Leinonen.

Yt-neuvottelut alkaa huhtikuun puolivälissä.

– Pitkä neuvotteluprosessi on edessä.

Nokian edustajat tapaavat keskiviikkona yhtiön kahden eurooppalaisen yritysneuvoston kanssa käynnistääkseen prosessin. Henkilöstön edustajien kanssa järjestetään vastaavia kokouksia ja konsultaatiomenettelyitä lähiviikkojen aikana lähes 30 maassa. Menettelytavat ja aikataulut vaihtelevat maasta riippuen.

Nokia aikoo tarjota siirtymävaiheen tukipalveluita ja mahdollisesti Bridge-ohjelmaa irtisanottaville.

Epävarmuus näkyy Nokialla työskentelevien arvioissa

Ammattiliitto Pro tekee vuosittain työmarkkinatutkimuksia ja selvittää toimihenkilöiden työelämää. Johtamisessa Nokia on ollut Pron jäsenten tutkimusvastauksien mukaan koko seurannan ajan vuosina 2008–2015 kaukana parhaiten johdetuista firmoista.

– Toimihenkilöiden vastausten perusteella Suomen parhaiten johdettuja suuria yrityksiä ovat Valio, NCC, VVO, Atria Suomi, Skanska, Boliden, Bayer-konserni, Borealis Polymers, Saarioinen sekä Fazer, kertoo tutkija Petri Palmu Ammattiliitto Prosta.

Nokialla työskentelevien prolaisten toimihenkilöiden työmarkkinaodotukset ovat olleet negatiivisia, mikä ei ehkä ole yllätys, tutkija tuumii.

– Jatkuva epävarmuus on myös syönyt Nokiassa työskentelevien vapaa-ajan laatua ja heikentänyt työyhteisöllisyyttä, joka sinänsä on ollut Nokiassa ihan hyvällä tasolla, kertoo tutkija Palmu Prosta.