Pro: Orastavan talouskasvun tukeminen hallituksen päätavoitteeksi | Ammattiliitto Pro
  • Pro+
  • Pro-kassa

Pro: Orastavan talouskasvun tukeminen hallituksen päätavoitteeksi

20.4.2017 klo 13:30

Talouden positiivisen kehityksen tukeminen on oltava hallituksen kärkitavoitteena loppukauden ajan. Tämä on Pron viesti puoliväliriiheen valmistautuvalle Sipilän hallitukselle.

Hallituksen tavoitteena tulee olla yli vaalikausien ulottuva työllistävä elinkeinopolitiikka, strateginen teollisuuspolitiikka sekä osaamisen ja koulutuksen merkityksen painottaminen päätöksenteossa.

Pro Uutiset/Pron tiedote 20.4.2017

Ammattiliitto Pro kannustaa Suomen hallitusta tekemään tulevassa puoliväliriihessä päätöksiä, joilla tuetaan ennakoitua talouskasvua tulevina vuosina. Hallituksen tulee tukea globaaleihin megatrendeihin kuten kaupungistumiseen, digitalisaatioon ja robotisaatioon liittyvän liiketoiminnan edellytyksiä.

– Viestimme on selvä: nupullaan olevaa talouden elpymistä on nyt tuettava määrätietoisesti. Meillä on paljon kirittävää, jotta saavuttaisimme keskeiset kilpailijamaamme. Tätä tilaisuutta ei saa hukata keskittymällä lillukanvarsiin vaan fokuksen tulee olla siellä, mistä voimme saada kasvua nyt ja varsinkin tulevaisuudessa, puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta linjaa.

Suurien talousalueiden kasvu ei ole ollut niin investointivetoista kuin Suomen vientiteollisuuden näkökulmasta olisi toivottavaa. Tästä syystä valtion on jatkettava kasvupanostuksia tuotekilpailukyvyn parantamiseksi ja varmistettava teknologiamurroksessa suomalaisen valmistusteollisuuden tuottavuuden suotuisa kasvu.

Näin hallitus voisi tukea talouskasvua

• Älyteollisuusohjelma edistämään valmistusteollisuuden robotisaatioasteen kasvua
  • Kiertotalouden edistäminen
  • Tekesin rahoituksen palauttaminen entiselle tasolle ja arktisen teknologian tutkimus
  • Aikuisten muuntokoulutuksen rahoituksen palauttaminen vastamaan osaamisvaatimusten jatkuvaa muutosta
  • Työuran mittaisten työaikapankkien kehittämisen tukeminen työelämän joustojen lisäämiseksi oikeudenmukaisella tavalla
  • Palkkatuen korottaminen ja kehittäminen tukemaan jatkotyöllistymistä
  • Tuottavuuden kasvattaminen alakohtaisilla hyvinvointihankkeilla
  • Vanhempainvapaajärjestelmän uudistaminen työnantajakustannuksia tasaten

– Ammattiyhdistysliike on osoittanut jo useaan kertaan olevansa sitoutunut Suomen nostamiseen jaloilleen, nyt on hallituksen aika määrittää maan suuntaa loppukautensa ajaksi. Käytettävissä oleva liikkumavara tulee keskittää strategisesti järkevällä tavalla luomaan uutta kasvua ja työllisyyttä, Malinen summaa.