Pron Malinen Euroopan elvytyspaketista: Ammattiyhdistysliike on otettava mukaan kriisin ratkaisujen etsintään | Ammattiliitto Pro

27.5.2020 klo 16:29

– Elvytysrahasto on arvokas toimi Euroopan toipumiseksi koronapandemian aiheuttamasta taantumasta. Keskeistä on ottaa ay-liike mukaan kriisin ratkaisujen etsintään – niin koko Euroopassa kuin kansallisestikin, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pro Uutiset

Viime viikolla Saksan liittokansleri Angela Merkel ja Ranskan presidentti Emmanuel Macron esittelivät suunnitelman EU-maiden talouksien vahvistamisesta Covid-19-kriisin aiheuttamasta taantumasta. Tänään Euroopan komissio on ehdottanut 750 miljardin euron elvytyspakettia, jolla on tarkoitus auttaa koronasta eniten kärsineitä maita. Elvytyspaketista 500 miljardia euroa olisi avustuksia ja 250 miljardia lainoja.

Pohjoismaiden teollisuustyöntekijöiden Nordic IN -järjestö julkaisi aiemmin julkilausuman, jossa peräänkuulutetaan ammattiyhdistysliikkeen osallistuttamista ja eurooppalaista solidaarisuutta. Pro on julkilausuman kanssa samoilla linjoilla.

Liiton hallitus on käsitellyt asiaa ja linjannut, että Euroopan unionin ja euroalueen nykyisten vakausmekanismien lisäksi Ammattiliitto Pro on valmis tukemaan yhdessä muiden EU-maiden kanssa ajallisesti rajoitettuja koronabondeja, jotka kohdistuvat pandemiakriisistä aiheutuviin sosiaali- ja terveysmenoihin.

Suomessa on ay-liikkeen ja työnantajien yhteistyössä tehty jo merkittäviä sopimuksia, joilla on tuettu yrityksiä ja autettu työntekijöitä. Vastaavia toimia on tehty myös muissa EU-maissa, kuten sovittu työajanlyhennysjärjestelmästä ja keinoista turvalliseen paluuseen työpaikoille.