PVO ajaa alas Porin ja Kristiinankaupungin laitokset | Ammattiliitto Pro

PVO ajaa alas Porin ja Kristiinankaupungin laitokset

27.3.2017 klo 14:47

Jopa 22 voi jäädä ilman työtä Porissa ja Kristiinankaupungissa, kun PVO-Lämpövoima uhkaa ajaa alas hiililauhdelaitokset. –  Olen huolissani nykyisten voimaloiden tehon riittävyydestä poikkeusoloissa. Tehoreservin kokoa olisi tullut harkita nykyistä suuremmaksi, toteaa energian sopimusalavastaava Hyttinen Prosta.

Pro Uutiset

Pohjolan Voiman tytäryhtiön PVO- Lämpövoima Oy aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut.  Yhtiö arvioi, että 22 työntekijää jää ilman työtä.

Luottamusmiehet saivat yrityksen neuvotteluesityksen yhteistoimintaneuvotteluiden käynnistämiseksi tänään.  Henkilöstöstä puolet kuuluu energia-alan toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalaan.

– Tilanne on hyvin ikävä irtisanottavien kannalta, toteaa energia-alan sopimusalavastaava Petteri Hyttinen Ammattiliitto Prosta.

"Riittääkö teho?"

Energia-alan sopimusalavastaava on myös huolestunut Suomen energiaomavaraisuudesta ja sähkön riittävyydestä.

–  Olen huolissani nykyisten voimaloiden tehon riittävyydestä poikkeusoloissa. Tehoreservin kokoa olisi tullut harkita nykyistä suuremmaksi, toteaa energian sopimusalavastaava Petteri Hyttinen Prosta.

Kristiinankaupungin hiilivoimalaitoksen teho on 242 megawattia ja Porin Tahkoluodon voimalaitoksen 235 megawattia.

PVO-Lämpövoima tarjosi molempia voimalaitoksia tehoreserviin reservikaudelle 2017-2020. Energiavirasto ei kuitenkaan valinnut niitä mukaan tehoreservijärjestelmään.

PVO-Lämpövoima lopetti Porin Tahkoluodossa ja Kristiinankaupungissa sijaitsevien hiililauhdelaitosten tuotantotoiminnan vuonna 2015. Laitokset ovat olleet siitä asti pitkäaikaisessa säilönnässä.

Energian kulutus hienoisessa nousussa

Energian kokonaiskulutus oli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 1 335 petajoulea (PJ) eli 371 terawattituntia (TWh) vuonna 2016. Nousua on  2 prosenttia  verrattuna aiempaan vuoteen 2015.

Sähkön kulutus oli 85,1 TWh, eli noin 3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Energian kulutuksen nousuun vaikutti ennätyslämpimään edellisvuoteen verrattuna hieman viileämpi sää. Kokonaiskulutus oli pienestä noususta huolimatta toiseksi pienintä 2010-luvulla