Scott Healt & Safetyn tehdas Vaasassa lopetusuhan alla | Ammattiliitto Pro

Kaasunaamareista työturvallisuuteen

Scott Health&Safetyn Vaasan tehdas tunnettiin takavuosina nimellä Kemira Safety ja vielä sitäkin aiemmin tehdas valmisti kaasunaamareita maailmansotaan.

2000-luvun alussa tehtaan osti brittiläinen Scott Health&Safety. Vuoden kuluttua amerikkalainen Tyco-konserni osti Scott Health Safetyn.

Työturvallisuusvälineitä Vaasassa valmistava Scott Health & Safety Oy lähetti eilen torstaina henkilöstölle kutsun yt-neuvotteluihin. Neuvottelujen piirissä ovat kaikki tehtaan työllistämät sata henkilöä.

- Pahin vaihtoehto on tehtaan lakkauttaminen Suomessa ja siirto muualle, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies Markku Ylinen.

Yrityksen mukaan kyse on Euroopan toimintojen uudelleenorganisoinnista ja kilpailukyvyn arvioinnista. Euroopassa on vain kaksi tehdasta, Iso-Britanniassa Skelmerdalessa ja Vaasassa.

Scott Health & Safety Oy valmistaa hengityssuojaimia. Yrityksen tuotteita ovat suodattimet, kasvo-osat ja puhallinsuojaimet.

- Kysyntää tuotteille on, sillä tuotanto pyörii kolmessa vuorossa.

Markku Ylinen tuli taloon 1990-luvulla ja alkavat neuvottelut ovat hänen työuransa viidennet tai kuudennet. 2000-luvulla on käyty tätä ennen kolmet vähennykset. Muutama vuosi sitten vähennettiin toimihenkilöiden määrää. Toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä yritys työllistää yhteensä nyt noin 40.

- Yllättävän rauhallisesti asia on otettu tehtaalla. Ensi viikolla tilanne voi olla toinen, kun tiedetään mistä todella neuvotellaan, luottamusmies Ylinen sanoo.

Neuvottelut alkavat torstaina 27.syyskuuta.