STTK kaipaa kasvua ja veroporkkanaa | Ammattiliitto Pro

STTK kaipaa kasvua ja veroporkkanaa

6.4.2016 klo 10:17

Toimihenkilökeskusjärjestö pitää kehysriihen tuloksia laihoina.– Hallitus olisi voinut myös tukea ostovoiman kehitystä verokevennyksellä. Tieto veroporkkanasta tukisi myös kilpailukykysopimuksen syntymistä, ekonomisti Ralf Sund STTK:sta muistuttaa.

Pro Uutiset/STTK

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n mielestä hallituksen kehitysriihen tulokset jäävätkin laihoiksi ajatellen talouden kasvusysäystä. Kilpailukykysopimuksen tarkoituksena on vakauttaa työmarkkinat ja tuoda kansantalouteen vakautta ja ennustettavuutta. Se ei yksi riitä käynnistämään kasvua.

– Vakasta puuttuu nyt kansi. Kilpailukykysopimuksen myönteiset kansantaloudelliset vaikutukset voitaisiin varmistaa panostamalla samalla julkisiin investointeihin, joilla tässä taloudellisessa tilanteessa olisi erityisen tehokas. Kehysriihen infrapaketti – erityisesti raidejokerin ja Tampereen raitiotien vauhdittaminen - ovat tervetulleita, mutta kasvupaketti on kuitenkin kokonaisuutena vaatimaton, korostaa STTK:n pääekonomisti Ralf Sund

Muilta osin kehysriihen tuloksia STTK tervehtii pääosin tyydytyksellä.

– Hallituksen lupaus ehdollisen leikkauslistan poistamisesta on lunastettu. Tilalla tosin on 400 miljoonan verran uusia leikkauksia, jotka olisi voinut jättää tekemättä tässä yhteydessä ja lykätä päätöksiä syksyn budjettiriiheen, jolloin talouspolitiikan muista reunaehdoista olisi ollut parempi tieto, Sund sanoo.

Lykkäys ei olisi vaarantanut hallituksen valitseman talouspolitiikan linjan uskottavuutta.

– Hallitus olisi voinut myös tukea ostovoiman kehitystä suunnitelmissa olleella verokevennyksellä. Palkansaajien tuloveronalennukset tukisivat tässä yhteydessä ostovoimaa ja kasvua. Tieto veroporkkanasta tukisi myös kilpailukykysopimuksen syntymistä., Sund muistuttaa.

Selkeät päätökset harmaan talouden ja verojen välttelyn ehkäisemiseksi jäivät toteutumattomien toiveiden listalle.  STTK toivoo, että niitä valmistellaan syksyn budjettiriiheen