STTK kiittää hallitusohjelman tavoitteita työllisyyden ja ilmastopolitiikan vahvistamiseksi | Ammattiliitto Pro

3.6.2019 klo 11:27

STTK on tyytyväinen, että Suomeen saadaan laajapohjainen enemmistöhallitus ja keskusjärjestön keskeiset tavoitteet toteutuvat hallitusohjelmassa hyvin.

Pro Uutiset / Lähde: STTK:n tiedote 3.6.2019

STTK on tyytyväinen, että Suomeen saadaan laajapohjainen enemmistöhallitus.

– Talous-, työllisyys- EU- ja ilmastopolitiikan haasteet eivät odota. On tärkeää, että hallitus sitoutuu vahvistamaan julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyttä, asettaa tavoitteekseen 75 prosentin työllisyysasteen, ja suhtautuu ilmastonmuutoksen torjuntaan kunnianhimoisesti, puheenjohtaja Antti Palola toteaa.

STTK:lle keskeiset tavoitteet toteutuvat hallitusohjelmassa hyvin. Työllisyyden parantamiseksi esitetään useita keinoja, kuten aktiivista työvoimapolitiikkaa, kohtaanto-ongelmien lievittämistä ja työperäisen maahanmuuton lisäämistä.

– Työllisyyttä tukee myös STTK:n pitkäaikainen tavoite työikäisen väestön ja työelämän osaamistarpeisiin vastaavan jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien kehittäminen.

Tuloverotuksen linjat hyödyttävät pieni- ja keskituloisia, mikä kannattelee ostovoimaa ja tukee työllisyyttä.

– Tavoite tiivistää veropohjaa ja uudistaa verotukien rakennetta on kannatettava. Energia-, kulutus- ja liikenteen verojen muutosten vaikutukset pieni- ja keskituloisille on huomioitava osana tuloverotusta.

Hallituksen tuki sopimusyhteiskunnalle on tervetullut luottamuksen vahvistamiseksi työmarkkinoilla. Työelämän hyvinvointia edistämällä, epävarmuuksia karsimalla ja työntekijöiden osallistumismahdollisuuksia parantamalla vahvistetaan työelämän laatua.

– Yhteistoimintalain rakenteellinen ja sisällöllinen uudistaminen on tärkeää tuottavan työelämän edistämiseksi. STTK kannattaa uudistuksen tavoitteita lisätä henkilöstön tiedonsaantia, vaikutusmahdollisuuksia, jatkuvaa vuoropuhelua sekä työhyvinvoinnin ja osaamisen kehittämisen edistämistä.

Työelämä-, perhevapaa- ja sosiaaliturvauudistuksiin sekä työllisyyspalveluiden ja työttömyysturvan uudistamiseen tähtäävät lainsäädäntötyöt on saatava ripeästi liikkeelle.

– Toivomme rakentavaa ja luottamuksellista vuoropuhelua hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välille. Paluu aitoon ja toimivaan kolmikantaiseen lakivalmisteluun on myönteinen asia, Palola korostaa.

Tasa-arvoloikka mahdollinen

Hallitusohjelma luo STTK:n mielestä mahdollisuudet todelliseen tasa-arvoloikkaan.

– Samapalkkaisuusohjelman jatko, palkka-avoimuuteen tähtäävät toimet, raskaussyrjinnän ehkäiseminen ja perhevapaauudistus ovat tämän loikan tärkeimmät elementit.

Koulutuksen tasa-arvon näkökulmasta päätökset oppivelvollisuuden pidentämisestä ja toisen asteen opintojen maksuttomuudesta ovat askeleita oikeaan suuntaan.

– Opetuksen ja koulutuksen perusrahoituksen turvaaminen on tervetullut päätös, mutta aiempia koulutuksen rahoituksen leikkauksia se ei korvaa, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.