STTK torjuu perustulon, sosiaaliturvan rahoituspohja varmistettava | Ammattiliitto Pro

STTK torjuu perustulon, sosiaaliturvan rahoituspohja varmistettava

14.12.2018 klo 13:42

STTK esitteli myös oman mallinsa sosiaaliturvan uudistamiseksi. – Keskeinen asia on työn ja työllisyyden edistäminen sekä syrjäytymisen torjunta. STTK:n kannustinmalli keskittyy palvelujärjestelmän ja työttömyyden aikaisen perusturvan uudistamiseen,  puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

Pro Uutiset / STTK:n tiedote 14.12.2018

STTK järjesti tänään suurimpien eduskuntapuolueiden vaalipaneelin, jossa pääteema oli sosiaaliturvan uudistaminen. STTK esitteli myös oman mallinsa sosiaaliturvan uudistamiseksi.

STTK:n mielestä sosiaaliturvan kokonaisuudistus on välttämätön, se on saatava vauhtiin seuraavalla vaalikaudella ja uudistusta on vietävä eteenpäin kokonaisuus kerrallaan.

– Keskeinen asia on työn ja työllisyyden edistäminen sekä syrjäytymisen torjunta. STTK:n kannustinmalli keskittyy palvelujärjestelmän ja työttömyyden aikaisen perusturvan uudistamiseen. Parhaiten työllisyyttä ja osallisuutta tehostetaan uudistamalla työllisyyspalveluita, työttömän henkilökohtaisella kohtaamisella sekä vaikuttavilla, yksilölähtöisillä ja oikein kohdennetuilla palveluilla, puheenjohtaja Antti Palola korostaa.

STTK uskoo sanktioiden sijaan kannustavuuteen.

– Työn vastaanottamisen pitää jatkossa olla nykyistä kannattavampaa.

STTK on suhtautunut ennakkoluulottomasti perustulokokeiluun ja kannattanut sen selvitystä, mutta ei usko sillä ratkaistavan työttömyyden aiheuttamia haasteita toimeentulolle.

– Sosiaaliturvajärjestelmän rahoituspohjan kestävyys on varmistettava. Vastikkeeton perustulo ei tästä syystä ole taloudellisesti mahdollista eikä järkevää.

STTK:n edustajiston yhteydessä järjestetyssä vaalipaneelissa keskustelijoina olivat keskustan varapuheenjohtaja Katri Kulmuni, sisäministeri Kai Mykkänen, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne ja vihreiden puheenjohtaja Pekka Haavisto.