Suklaaeurot eivät riitä naisen palkaksi | Ammattiliitto Pro

Suklaaeurot eivät riitä naisen palkaksi

31.10.2017 klo 10:15

”Kehut euroina, kiitos!” Prolaiset jakoivat naisten palkkapäivänä aamulla suklaaeuroja ja tietoa, kuinka ottaa palkankorotus puheeksi.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron tutkimuksen mukaan naisten ja miesten palkkojen välinen selittämätön palkkaero, johon ei löydetä muuta syytä kuin palkkasyrjintä, on pysynyt ennallaan. Sen määrä on noin 8 prosenttia.

– On huolestuttavaa, että naisten ja miesten palkkojen ero ei ole pienentynyt, vaan pysynyt ennallaan, toteaa tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Prosta.

Hän jakoi tänään aamulla sopimusalavastaava Mika Mäkelän ja alueasiamies Päivi Makkosen kanssa Helsingin Ruoholahdessa suklaaeuroja ja tietoa, kuinka ottaa palkka ja palkankorotus puheeksi.

Palkkakartoitus tuo eron esiin

Jo työuran alussa naisten palkkataso on miehiä alhaisempi. Suurin ero syntyy siitä, että Suomessa naiset ja miehet työskentelevät eri aloilla. Naiset työskentelevät sitkeästi naisvaltaisilla ja huonommin palkatuilla aloilla, miehet taas paremmin palkatuilla miesvaltaisilla aloilla. Kun lisäksi sukupuolilla on eroja työuralla etenemisessä, palkkaero vain kasvaa ajan kuluessa.

– Palkkaerot eivät kapene itsestään. Työpaikkojen tasa-arvosuunnitelmat ja palkkakartoitukset ovat lain väline naisten ja miesten välisen palkkaeron poistamiseen, Lehtoranta sanoo.

Lehtorannan mukaan palkasta kannattaa puhua. On hyvä selvittää, mistä oma palkka muodostuu ja mikä on oman tehtävän käypä palkkataso. Tarvittaessa jokaisella on oikeus pyytää palkankorotusta.

Tässä Pron ohjeet palkankorotuskeskusteluun:

STTK ja useat eri naisjärjestöt viettävät jälleen Naisten palkkapäivää tiistaina 31.10. Palkkaeron vuoksi naisten palkka on miehiin verrattuna vuosipalkaksi muutettuna maksettu tähän päivään mennessä. Loppuvuoden naiset työskentelevät suhteellisesti ilman palkkaa, kun miesten tilipussit karttuvat vuoden viimeiseen päivään asti.