Suomen taloudessa eletään hyviä aikoja | Ammattiliitto Pro

Suomen taloudessa eletään hyviä aikoja

18.6.2018 klo 14:33

Suomen talous on kasvussa, ja talouskasvun ennustetaan nousevan tänä vuonna 2,9 prosenttiin. Näin arvioidaan Valtiovarainministeriön taloudellisessa katsauksessa.

Pro Uutiset / Kuva: Shutterstock

Suomessa taloudella pyyhkii hyvin. Talous kasvaa ripeää vauhtia, ja talouskasvun ennustetaan kasvavan tänä vuonna aina 2,9 prosenttiin asti.

Näin arvioidaan Valtionvarainministeriön 18.6.2018 julkaisemassa taloudellisessa katsauksessa.

Nousukausi lisää työllisyyttä

Suomen talouden nousukausi näkyy myös työllisyydessä. Vahva talouskasvu sekä palkkojen kehitys ylläpitävät myös työvoiman kysyntää. Suomen talouden nousukausi voikin näkyä esimerkiksi ansiotason nousuna sekä työllisyyden lisääntymisenä. Valtiovarainministeriö ennustaa työllisyysasteen nousevan 72 prosenttiin vuonna 2019 ja edelleen 72,6 prosenttiin vuonna 2020.

Suomen talouden suotuisa tilanne on linjassa maailman talouden kanssa. Sekä maailman bruttokansantuotteen että maailmankaupan kasvu ovat nopeimmillaan vuonna 2018.

Talouskasvun ennustetaan kuitenkin kääntyvän laskuun tämän vuoden jälkeen. Valtiovarainministeriö ennustaa talouskasvun olevan vuonna 2019 1,8 prosenttia ja vuonna 2020 enää 1,7 prosenttia. Vuosi 2018 on kuitenkin talouden kasvun, viennin lisääntymisen ja julkisen velan pienenemisen aikaa.