Talvivaara Sotkamon selviytymiskamppailu päättyi konkurssiin | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset / Katri Kangas / lähde: Talvivaara

Talvivaara Sotkamo on hallituksensa päätöksellä ja saneerausohjelman selvittäjän suostumuksella päättänyt hakeutua konkurssiin.

Emoyhtiö Talvivaaran Kaivososakeyhtiö ennakoi, että Talvivaara Sotkamon konkurssihakemus toimitetaan Espoon käräjäoikeuteen tänään.

Talvivaara on käynyt tiiviisti rahoitusneuvotteluja viime kuukausina. Yhtiön mukaan tänään saatujen tietojen perusteella lyhyen aikavälin rahoitusta välittömiin käyttöpääomatarpeisiin ei kuitenkaan ole saatavissa vaaditussa aikataulussa. Tämän vuoksi myöskään pidemmän aikavälin rahoitusneuvotteluja ei kyetä saattamaan päätöksen.

Talvivaaran sekä sen operatiivisen tytäryhtiön Talvivaara Sotkamon ehdotettujen saneerausohjelmien toteutuminen on ollut ehdollinen velkojien hyväksynnälle ja riittäväksi katsotun rahoitusratkaisun saavuttamiselle.

Kaupankäynti emoyhtiön Talvivaaran Kaivososakeyhtiön osakkeilla Helsingin pörssissä keskeytettiin aamulla, kertoi Kauppalehti.

Talvivaaran Kaivososakeyhtiö tarjoaa palveluja Talvivaara Sotkamon konkurssipesälle ja jatkaa toimintaansa toistaiseksi. Yhtiön tavoitteena on tiedotteen mukaan nyt hankkia riittävä rahoitus kaivostoiminnan ja siihen liittyvien omaisuuserien ja oikeuksien hankkimiseksi konkurssipesältä. Se voisi silloin ottaa kaivostoiminnan hoitoonsa.

Talvivaara Sotkamon yrityssaneerausmenettely käynnistyi viime joulukuun puolivälissä. Emoyhtiön yrityssaneeraus alkoi kolmisen viikkoa aiemmin, vuoden 2013 marraskuun lopulla.

Talvivaara Sotkamon omistavat Talvivaaran Kaivososakeyhtiö ja 16 prosentin vähemmistöosuuden teräsyhtiö Outokumpu. Outokumpu kertoi eilen osavuosikatsauksessaan tehneensä omistuksestaan 11 miljoonan euron alaskirjauksen ja arvioi omistusosuutensa olevan hyvin todennäköisesti arvoton. Talvivaaran Kaivososakeyhtiön suurin yksittäinen omistaja on valtion sijoitusyhtiö Solidium 15 prosentin osuudella.