Teemu Arina: Verkkoyhtiöt voivat syrjäyttää pankit | Ammattiliitto Pro

Teemu Arina: Verkkoyhtiöt voivat syrjäyttää pankit

25.4.2016 klo 11:01

Verkko- ja ohjelmistoyritykset voivat syrjäyttää pankit ja luottokorttiyhtiöt arkisessa maksamisessa. Ohjelmistojätit tulevat myös hotkaisemaan suuhunsa monta pankkia, Teemu Arina ennustaa. Hän puhui finanssisektorin prolaisten tilaisuudessa lauantaina Helsingissä.

Pro Uutiset/Tuomo Tarvas

Tulevaisuudessa suomalaisetkin pankit voivat olla helisemässä, jos uudet, virtuaaliset maksuvaihtoehdot etenevät Suomessa yhtä vauhdikkaasti kuin Kiinassa tai Yhdysvalloissa. Näin povasi digitaalisen työn asiantuntija, sarjayrittäjä Teemu Arina, joka puhui lauantaina finanssisektorin prolaisten toimihenkilöiden koulutuksessa Helsingissä. Pron koulutukseen osallistui noin 200 jäsentä ympäri maan. Muita teemoja olivat finanssisektorin tulevaisuus ja työhyvinvointi.

- Kun kiinalaiset menevät lounaalle, he eivät maksa käteisellä tai luottokortilla vaan lyhytviestinpalvelu We Chatin avulla.  Rahat eivät siis päädy luottokortti- vaan verkkoyhtiölle. We Chat on kiinalaisten Facebook, Arina kertoi.

Arina esitteli ajatuksiaan, kun häneltä pyydettiin ajatuksia pankkialan tulevaisuudesta. Kehitys voi olla Arinan mukaan olla Suomessa ja muualla Euroopassa samansuuntainen. Arina otti esimerkiksi vauhdilla Yhdysvalloissa kasvavan Dwollan. Se tarjoaa verkko- ja mobiilimaksupalveluita, jotka ennen olivat luottokorttiyritysten yksityisomaisuutta.

Arinan mukaan verkkomaailman jättiyritykset kuten Facebook ja Google haluavat samoille apajille kuin pankit ja ne tulevat myös ostamaan pankkeja. Toistaiseksi Google on ostanut vain lähinnä muita ohjelmistoyrityksiä ja -brändejä, viimeksi vuonna 2014 WhatsAppin peräti 19 miljardilla dollarilla.

- Esimerkkinä nousevista, jo nyt olemassa olevista palveluista ovat Google Wallet ja Facebook payments, Arina muistutti.

Keikkatalous mullistaa työnteon

Työelämän suurimpiin trendeihin kuuluu Teemu Arinan mukaan gig economy eli keikkatalous. Tästä kuuluisimpia esimerkkejä ovat esimerkiksi Uberin taksikuskit. Arina ei käytä enää lainkaan perinteisiä takseja.

- Monet Uber-kuljettajat tekevät jotain aivan muuta työtä päätyönään, mutta ajavat taksia, koska haluavat tavata ihmisiä ja hankkia lisätuloja.

Uber on osa suurempaa muutosta, joka perustuu siihen, että yritys voi kurvata maailman megaluokkaan vain tarjoamalla markkinapaikan, vaikka ei omistaisi seiniä tai tuotteita itse.

- Uberilla ei ole yhtään omaa taksia, Airbnb ei omista ainuttakaan huoneistoa, Instagram ei myy ainuttakaan kameraa ja niin edelleen, Arina havainnollisti.

Samaan trendiin kuuluvat muun muassa virtuaaliset assistentit.

- Tilaan assistenttipalveluni Yhdysvalloissa asuvalta, lapsiensa kanssa kotona olevalta naiselta, joka tekee töitä myös muun muassa Facebookille.

”Kokoukset ovat ajantuhlausta”

Teemu Arina kehotti prolaisia luopumaan vanhoista työnteon tavoista. Erityisesti häntä tuohduttavat luutuneet kokouskäytännöt.

- Suurin osa kokouksista on turhia ja niissä harvoin saadaan oikeasti mitään päätettyä. Ainoa, mitä päätetään, on pitää seuraava kokous, jossa jatketaan siitä, mihin jäätiin.

Sähköpostin Arina neuvoi korvaamaan lyhytviestimillä, kuten Slackilla. Niissä viestintä on hänen mielestään paljon tehokkaampaa. Dicole-yrityksessä työskentelevä Arina kertoi tekevänsä mielellään paljon etätöitä.

- Työpaikalla käydessäni arvokas aika kuluu siihen, että juttelen kaikkien kanssa.

Arina suositteli yrityksiä siirtymään uusien yhteisöllisten tehtävänhallintajärjestelmien käyttöön. Pilvipalvelussa toimiville verkkoalustoille työntekijät merkitsevät kaikki pienetkin työtehtävät.

- Kukaan ei käytä omia to do –listoja, kuten post it –lappuja. Kaikki näkevät, mitä sinulla on työn alla ja miten projektit etenevät. Teidän ei tarvitse pitää turhaa kokousta kertoaksenne, mitä aiotte tehdä seuraavaksi, Arina sanoi.