Teollisuuden uudet tilaukset ja tuotanto kasvoivat kesällä | Ammattiliitto Pro

Teollisuuden uudet tilaukset ja tuotanto kasvoivat kesällä

8.9.2017 klo 10:27

Tekstiili-, metalli- ja kemianteollisuus kahmivat tilauksia heinäkuussa. Yhteensä uusia tilauksia tuli 9,2 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Pro Uutiset/Tilastokeskus

Teollisuuden uusien tilausten arvo oli vuoden 2017 heinäkuussa 9,2 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Tammi-heinäkuun aikana tilaukset kasvoivat 18,6 prosenttia vuodentakaisesta. Asiasta kertoo tänään Tilastokeskus

Yritykset saivat heinäkuussa uusia tilauksia vuodentakaista enemmän tekstiiliteollisuudessa, metalliteollisuudessa ja kemianteollisuudessa. Tekstiiliteollisuudessa tilaukset kasvoivat 36,1 prosenttia, metalliteollisuudessa 14,4 prosenttia ja kemianteollisuudessa 4,5 prosenttia. Paperin, paperi- ja kartonkituotteiden valmistuksen toimialalla tilaukset laskivat edellisvuodesta 1,1 prosenttia.

Tilastoa tulkittaessa on muistettava, että voimakkaat heilahtelut ovat kuukausitasolla tyypillisiä. Arvoltaan suuriakaan uusia tilauksia ei jaeta pidemmälle ajanjaksolle, vaan ne kohdistetaan tilastoitavalle kuukaudelle sellaisenaan.

Teollisuustuotanto hypähti 2,7 prosenttia

Koko teollisuuden työpäiväkorjattu tuotanto oli 2,7 prosenttia suurempi vuoden 2017 heinäkuussa kuin vuoden 2016 heinäkuussa. Tammi-heinäkuussa työpäiväkorjattu tuotanto kasvoi 2,6 prosenttia vuodentakaisesta.

Heinäkuussa tuotanto kasvoi useilla päätoimialoilla. Eniten tuotanto kasvoi kaivostoiminnassa lähes 38 prosenttia. Metsäteollisuuden tuotanto kasvoi 3,6 prosenttia. Metalliteollisuuden tuotanto kasvoi 3 prosenttia. Kemianteollisuudessa tuotanto kasvoi 2,2 prosenttia vuodentakaisesta. Eniten tuotanto väheni sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa, 4,2 prosenttia.