Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat miltei neljänneksen vuodentakaisesta | Ammattiliitto Pro

Teollisuuden uudet tilaukset kasvoivat miltei neljänneksen vuodentakaisesta

10.12.2018 klo 09:43

Teollisuuden uusien tilausten arvo oli vuoden 2018 lokakuussa 22,7 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin.

Pro Uutiset / Tilastokeskus 10.12.2018

Teollisuuden uusien tilausten arvo oli vuoden 2018 lokakuussa 22,7 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin, selviää Tilastokeskuksen tilastoista. Tammi-lokakuun aikana tilaukset kasvoivat 3,2 prosenttia vuodentakaisesta ja tilaukset ovat kasvaneet yhtäjaksoisesti viisi kuukautta.

Uusia tilauksia tuli vuodentakaista enemmän kaikilla teollisuuden toimialoilla. Tilaukset kasvoivat metalliteollisuudessa 30,3 prosentti, paperin, paperi- ja kartonkituotteiden valmistuksen 13,9 prosenttia ja kemianteollisuudessa 2,8 prosenttia. Voimakkaat heilahtelut ovat kuukausitasolla tyypillisiä, muistuttaa Tilastokeskus.

Teollisuustuotanto kasvoi vuodentakaisesta, mutta väheni syyskuusta

Lokakuussa kausitasoitettu teollisuustuotanto väheni 2,5 prosenttia syyskuusta. Teollisuuden työpäiväkorjattu tuotanto oli kuitenkin 0,8 prosenttia suurempi kuin edellisen vuoden lokakuussa. Tammi-lokakuussa tuotanto kasvoi 4 prosenttia vuodentakaisesta.

Kausitasoitettu teollisuustuotanto väheni lokakuussa useilla päätoimialoilla. Kaivostoiminnassa tuotanto väheni 9,3 prosenttia ja kemianteollisuudessa 1 prosenttia. Tuotanto kasvoi sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa 5,4 prosenttia.