Tuhat uutta työpaikkaa lisää Uuteenkaupunkiin | Ammattiliitto Pro

Tuhat uutta työpaikkaa lisää Uuteenkaupunkiin

22.3.2017 klo 13:10

Valmet Automotive alkaa valmistaa uutta Mersu-mallia vuoden 2018 lopulla. – Tunnelma on katossa, täällä ollaan aika innoissaan, toteaa pääluottamusmies Thomas Manelius Uudenkaupungin tehtailta.

Pro Uutiset/päivitetty kello 14.

Valmet Automotiven työntekijöiden parkkipaikalla on tulevaisuudessa yhä ruuhkaisempaa, sillä tehdas alkaa valmistaa Mersun uutta mallia Uudenkaupungin autotehtaalla. Uusia työpaikkoja aiemmin ilmoitettujen lisäksi aukeaa tuhat.

Daimler ei toistaiseksi kerro mitä automallia sopimus koskee. Tuotanto käynnistyy vuoden 2018 jälkipuoliskolla.

– Täällä ollaan aika innoissaan, toteaa prolaisten asiantuntijoiden pääluottamusmies Thomas Manelius.

Tehdas työllistää nyt 2 300 henkilöä ja määrä nousee 3 700 henkilöön vuonna 2018.

Asiantuntijoiden pääluottamusmies Manelius on työskennellyt autotehtaalla jo 30 vuotta. Hän on ammatiltaan tekninen mittaaja, hän ohjelmoi autonmittaamista ja mittaa 3D-laitteilla autoja ja auton osia laatuosastolla.

– Viime vuosikymmeninä  ennätysmäärä työntekijöitä on ollut 2500 henkilöä. Ei uusien työpaikkojen määrää oikein pysty vielä sulattamaan, lisäys on suuri, Manelius toteaa.

Investointi on arvoltaan useita kymmeniä miljoonia euroja.

Katumaasturi lisää tuotantoa tänä vuonna

Valmet Automotiven Uudenkaupungin kokoonpanotehtaan lattiapinta-alaa on mersu-sopimusten yhteydessä kasvatettu jo viidenneksellä, koska tehtaalla aloitettiin Mercedes-Benzin uuden katumaasturin GLC:n valmistus helmikuussa 2017. Jo nyt nyt tuotannossa olevaa mersun A-mallia rakennetaan jatkossa tuotantolinjoilla yhtäaikaa.

Mercedes-Benz valitsi helmikuussa Valmet Automotiven parhaaksi yhteistyökumppanikseen vuonna 2016.

– Ollaan ihan ennätystahdissa nostettu tuotantolinjoja pystyyn. Kyllä siitä voi olla ylpeä, toteaa pääluottamusmies Manelius.

Manelius pitää tunnustuksena myös sitä, että katumaasturi GLC:sta saatiin Uuteenkaupunkiin valmistettavaksi suurempimoottorinen AMG-malli.

”Lisää hyviä tyyppejä työkavereiksi”

– Viikot kuluvat nyt niin, että kun maanantainaamuna leimaa sisään, samantien on perjantai. Teemme aika pitkää päivää, kertoo hitsaamossa esimiehenä työskentelevä Esa Salminen.

Autotehtaan toimihenkilöiden puheenjohtajalla on esimiestyöstä 33 vuoden kokemus.

– Ajamme tuotantoa ylös ja puntaroimme, miten onnistutaan niin, että seuraavakin osasto voi jatkaa työtään laadukkaasti, Salminen kertoo.

Hitsaamossa valmistetaan auton korit, ja sieltä ne kulkevat maalaamoon ja kokoonpanoon, jossa osat sovitetaan paikalleen, niin että lopputulos on täsmälleen oikein.

– Työt tehdään nolla pilkku jotain -tarkkuudella, hän täsmentää.

Työnjohtaja Salmisella on kolme tiimiä, joiden tiiminvetäjät perehdyttävät uudet työntekijät työhön.

– Minä perehdytän talon tavoille, työsuhteeseen liittyviin asioihin ja työturvallisuuteen, hän kertoo.

Salminen on tyytyväinen uusiin työntekijöihin. Hän toivoo lisää hyviä tyyppejä ja hyviä työkavereita taloon.

– Moni kuvittelee, että täällä tehdään vanhanaikaista liukuhihnatyötä. Tämä on kyllä linjatyötä, mutta monipuolisempaa.