Työpaikkoja aukesi varsinkin pienissä yrityksissä | Ammattiliitto Pro

Työpaikkoja aukesi varsinkin pienissä yrityksissä

16.11.2016 klo 09:30

Avoimia työpaikkoja oli heinä-, elo- ja syyskuussa 2016 enemmän kuin vuosi sitten. Joka kolmanteen pestiin haettiin määräaikaista.

Pro Uutiset/Tilastokeskus

Yksityiset yritykset tarjosivat alkusyksyllä enemmän työpaikkoja kuin vuonna 2015. Vuoden 2016 kolmannella neljänneksellä avoimista työpaikoista 82 prosenttia eli 25 200 oli yksityisten yritysten omistamien toimipaikkojen tarjoamia, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 72 prosenttia.

Työpaikkojen määrä lisääntyi etenkin alle viiden hengen toimipaikoissa. Pestejä aukeni 4 200 enemmän kuin vuosi sitten.

Avoimia työpaikkoja oli Tilastokeskuksen mukaan 30 800 vuoden 2016 kolmannella neljänneksellä, kun vuonna 2015 samaan aikaan määrä oli 21 200. Avoimien työpaikkojen määrä kasvoi useimmilla toimialoilla.  Tietojen viiteajankohta on 1. syyskuuta.

Avoimet työpaikat lisääntyivät eniten toimialaryhmissä ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta, hallinto- ja tukipalvelutoiminta sekä kauppa, kuljetus ja varastointi, majoitus- ja ravitsemistoiminta.

Eniten avoimien työpaikkojen määrä kasvoi Helsinki-Uudenmaan suuralueella.

Joka kolmas työpaikka määräaikainen

Osa-aikaisten töiden määrä väheni ja määräaikaisten duunien osuus avoimista paikoista pysyi samana kuin vuonna 2015. Kaikista avoimista työpaikoista osa-aikaisia oli 18 prosenttia, joka on 13 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Määräaikaisten työpaikkojen osuus kaikista avoimista työpaikoista oli 30 prosenttia eli noin joka kolmanteen työhön etsitään määräaikaista tekijää.

Työnantajien oman arvion mukaan avoimista työpaikoista 41 prosenttia oli vaikeasti täytettäviä, kun vuotta aiemmin vastaava osuus oli 45 prosenttia. Vaikeasti täytettäviksi koettuja paikkoja oli paljon esimerkiksi kaupan alalla myyntitehtäviin.