UPM aloittaa yt-neuvottelut Kajaanissa, Aureskoskella ja Heinolassa | Ammattiliitto Pro

UPM aloittaa yt-neuvottelut Kajaanissa, Aureskoskella ja Heinolassa

11.4.2012 klo 11:59

Yrityksen suunnitelmissa on tehtaiden sulkeminen tai myynti. Myös hallinnosta vähennetään. Neuvottelut koskevat 275 henkilön työpaikkoja.

UPM jatkaa saha- ja jatkojalosteliiketoimintaa Suomessa neljällä paikkakunnalla.

kuva:Shutterstock

Pro Uutiset/Katja Palhus

Metsäjätti UPM tiedotti tänään keskiviikkona käynnistävänsä yhteistoimintaneuvottelut Kajaanissa, Aureskoskella, Heinolassa sekä myöhemmin Suomen esikuntatoiminnoissa. Neuvottelujen piirissä on 275 henkilöä.

Yrityksen suunnitelmissa on Kajaanin sahan sekä Heinolan ja Aureskosken jalostetehtaiden tuotannon lopettaminen vuoden 2012 loppuun mennessä.

Yhtiö on valmis myymään tuotantoyksiköt sulkemisen sijaan.

– Kolmen tuotantolaitoksen mahdollinen sulkeminen vaikuttaa esikuntatoimintoihin läpi linjan. Siksi neuvottelut Lahdessa UPM:n hallinnossa aloitetaan vasta huhti–toukokuussa, Puuteollisuuden neuvottelukunnan puheenjohtaja Harri Matikainen kertoo.

Mekaanisen metsäteollisuuden tilanne ja raaka-aineen korkea hinta ovat olleet otsikoissa pitkään. Matikaisen mielestä alan kehitykseen pitää panostaa myös jatkossa.

– Päätös tehtaiden alasajosta vaikuttaa hätiköidyltä. Hallituksen panostus puurakentamisen ohjelmaan on luomassa alalle huomattavasti lisää kysyntää, sanoo mekaanisen metsäteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Kajaanin sahalla työskentelee 83 henkilöä.  Aureskosken jatkojalostetehdas työllistää 53 henkilöä ja Heinola jatkojalostetehdas työllistää 46 henkilöä.

– Ammattiliitto Pro edellyttää aitoja yt-neuvotteluja jossa henkilöstön näkemykset ja kaikki vaihtoehdot yksiköiden lakkauttamisille ja irtisanomisille otetaan oikeasti huomioon. Mikäli yksiköitä lopetetaan ja toimihenkilöitä irtisanotaan, edellytetään vähintään samantasoista Työstä työhön -pakettia kuin aikoinaan Voikkaalla ja sittemmin Myllykosken paperitehtaalla, toteaa Uschanov.

UPM jatkaa saha- ja jatkojalosteliiketoimintaa Suomessa neljällä paikkakunnalla, joissa sijaitsee jo sellu- ja paperitehdas. Ne ovat Pietarsaaressa, Porissa, Juupajoella ja Lappeenrannassa.

Lisää aihepiiristä:

8.3.2012 UPM ulkoistaa it-osaajia intialaisyritykselle

2.12.2011 UPM:n into irtisanoa rapauttaa saha- ja puunjalostusteollisuuden imagoa