Verot on tältä vuodelta maksettu | Ammattiliitto Pro

Verot on tältä vuodelta maksettu

6.6.2018 klo 12:50

Alkuvuosi on maksettu veroja, loppuvuosi tienataan itselle. Veronmaksajat muistuttaa Suomen kokonaisveroasteesta, joka on nyt 43 %.

Pro Uutiset

Veronmaksajan taksvärkkipäivä on tänään keskiviikkona 6. kesäkuuta. Tästä päivästä lähtien kansalaisten tienaamat tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön aina loppuvuoteen asti. Alkuvuosi on laskennallisesti tehty töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi sekä turvaamiseksi, ja loppuvuoden tienestit menevät nyt omaan käyttöön.

Vuonna 2018 Suomen kokonaisveroasteen arvioidaan olevan noin 43% suhteessa kansantuotteeseen. Mukaan lasketaan valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosenttiluku tulee tänään tilastollisesti täyteen.

Veronmaksajat-järjestö on laskenut Veronmaksajan taksvärkkipäivän Suomessa vuodesta 1981 lähtien, jolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa taksvärkkipäivä ajoittui toukokuulle, mutta nykyisin päivän vietto on siirtynyt kesäkuulle veroasteen nousun vuoksi. Suomen veroaste on kuluvalla vuosikymmenellä ollut noin 4-5 prosenttia korkeampi verrattuna EU15-maiden keskiarvoon.

27.7.2017 Saan vastinetta maksamilleni veroille, sanoo suomalainen kyselyssä