Verot on tältä vuodelta maksettu | Ammattiliitto Pro

Verot on tältä vuodelta maksettu

9.6.2020 klo 09:00

Alkuvuosi on maksettu veroja, loppuvuosi tienataan itselle. Veronmaksajat muistuttaa Suomen kokonaisveroasteesta, joka on nyt 42,6 prosenttia.

ProUutiset / Lähde: Veronmaksajat

Veronmaksajan taksvärkkipäivä on tänään tiistaina 9. kesäkuuta. Tästä päivästä lähtien kansalaisten tienaamat tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön aina loppuvuoteen asti. Alkuvuosi on laskennallisesti tehty töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi sekä turvaamiseksi, ja loppuvuoden tienestit menevät nyt omaan käyttöön.

Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,6 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosenttiluku tulee tänään tilastollisesti täyteen.

Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa.

2000-luvulla taksvärkkipäivä on ajoittunut juhannusviikon läheisyyteen. Suomen veroaste on ollut noin 3–5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin EU15-maiden veroasteiden keskiarvo.