Vienti kasvoi yli neljänneksen toukokuussa | Ammattiliitto Pro

Vienti kasvoi yli neljänneksen toukokuussa

7.7.2017 klo 11:54

Pron Palokangas pitää kasvua myös hyvänä uutisena syksyn työehtosopimusneuvottelukierrokselle. – Näyttää siltä, että palkansaajien palkkoja olisi varaa niukkojen vuosien jälkeen korottaa ilman, että kilpailukyky tai vienti vaarantuu.

Pro Uutiset

Suomen tavaraviennin arvo oli toukokuussa hieman yli 5,5 miljardia euroa eli 27 prosenttia suurempi kuin viime vuoden toukokuussa, kertoo Tullin ennakkotilasto. Tammi-toukokuun yhteenlaskettu vienti nousi 18 prosenttia. Tuonti nousi toukokuussa 16 prosenttia. Yhteenlaskettu tuonti vuoden alusta nousi 14 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon.

Pron johtaja Markku Palokangas pitää kasvua myös hyvänä uutisena syksyn työehtosopimusneuvottelukierrokselle.

– Näyttää siltä, että palkansaajien palkkoja olisi varaa niukkojen vuosien jälkeen korottaa ilman, että kilpailukyky tai vienti vaarantuu. Korotuksilla voimme turvata ostovoiman ja talouden kasvun. Kokonaiskuva näyttää hallituksen leikkauksista huolimatta paremmalta kuin pitkään aikaan, sillä myös työvoiman määrä ja kysyntä on kasvanut.

Kauppatase kääntyi jälleen positiiviseksi

Tase oli toukokuussa 290 miljoonaa euroa ylijäämäinen. Viennin kasvuun vaikuttivat Tullin tilaston mukaan toukokuulle ajoittuneet laiva- ja lentokonetoimitukset, mutta myös muilla tärkeillä toimialoilla vienti lisääntyi. Kasvua kirjattiin niin sähköteknisten laitteiden, kuljetusvälineiden, metallien kuin metsäteollisuustuotteidenkin vientiin.

– Maailmanmarkkinoilla tilanne on parantunut, mikä näkyy positiivisena väreenä Suomessa teknologiateollisuuden ja metsäteollisuuden lisäksi myös kemianteollisuudessa, elintarvikepuolella sekä suunnittelu- ja konsulttialalla. Ei sovi unohtaa, että Suomen palveluviennin merkitys kasvaa myös koko ajan, kertoo johtaja Palokangas.

Hyvä infra tuo myös investointeja

Suomessa infrahankkeisiin, kuten tiestöön, väyliin sekä ratayhteyksiin on investoitu, mutta enemmänkin tarvittaisiin.

– Infrahankkeisiin pitää ehdottomasti panostaa tulevaisuudessa lisää, jotta saisimme kansainvälisiä investointeja Suomeen ja sitä kautta lisää työpaikkoja, jatkaa Palokangas.

Hyvistä uutisista huolimatta hänellä on suomalaisille yksi toive.

– Vaikka kesä on kylmä, kannattaa silti matkustaa kotimaassa ja tukea suomalaista yrittäjiä sekä palveluita.