Viking Line tilaa uuden aluksen Kiinasta | Ammattiliitto Pro

Viking Line tilaa uuden aluksen Kiinasta

23.11.2016 klo 10:59

Laivayhtiö Viking Line on tilaamassa  matkustaja-aluksen kiinalaiselta telakalta.  – On outoa, että yrityksen ei tarvitse tehdä mitään valtion tuen vastineeksi, sanoo johtaja Markku Palokangas Prosta. Yritykset näyttävät saavan yhtä paljon verotukia ja -helpotuksia kuin maksavat veroja.

Pro Uutiset/päivitetty kommentit 11.33

Viking Line julkisti tänään aiesopimuksen kiinalaisen Xiamen Shipbuilding Industry Co. Ltd -telakan kanssa. Yritykset allekirjoittavat lopullisen sopimuksen kevään 2017 aikana. Investoinnin arvo on noin 190 miljoonaa euroa. Aiesopimus sisältää myös option toisesta aluksesta.

Viking Linen mukaan kiinalaiseen yhteistyöprojektiin suunnitellaan mukaan suomalaisia ja eurooppalaisia toimittajia, kuten Deltamarin, Wärtsilä ja ABB Marine.

– Totta kai osa suunnittelusta ja laitetoimituksista tulee Suomesta,mutta silti tämä on ikävä esimerkki siitä, että valtion tuet ja verohelpotukset kyllä kelpaavat, mutta investoinnit tehdään muualta. Yhteistyön toinen puoli on, että samalla kiinalaiset saavat tietotaitoa, joka parantaa kiinalaisten kilpailuasemaa jatkossa, toteaa teollisuusektorin johtaja Markku Palokangas Ammattiliitto Prosta.

Uutta alusta suunnitellaan Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-reitille.  Aluksen pituus on 218 metriä ja bruttovetoisuus 63 000 tonnia. Matkustajakapasiteetti on 2 800 matkustajaa ja rahtitilan pituus on 1 500 metriä.

Viking valtiolle kallis harrastus?

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Viking Linella on viisi laivaa Suomen lipun alla ja se saa niille tukea Liikennevirastosta. Vuonna 2014 varustamo sai tukea melkein 25 miljoonaa euroa. Tuki on ollut vuosittain noin 20 miljoonaa euroa.

Liikennevirasto jakoi matkustuslaivayhtiöille tukia esimerkiksi vuonna 2014 lähes 88 miljoonaa. Laivayhtiö Tallink Silja sai reilut 14 miljoonaa tukea Suomen lipun alla oleville laivoilleen.

Viking Line maksoi tuloveroja 1,8 miljoonaa euroa vuonna 2014. Valtion maksamien tukien määrä on yli 20 miljoonaa euroa suurempi kuin summa, mitä yhtiö maksaa valtiolle.

– On outoa, että valtion tuen vastineeksi ei tarvitse tehdä mitään, sanoo johtaja Markku Palokangas. Yritykset näyttävät saavan yhtä paljon verotukia ja -helpotuksia kuin maksavat veroja.

– Investointitilanteessa toivoisi, että työtä tilattaisiin Suomesta.