Airprossa alkoivat yt-neuvottelut määräaikaisista lomautuksista | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat Airpron kaikkia toimintoja, koko vakituista henkilöstöä ja vakituisten työntekijöiden sijaisina työskenteleviä.

Yhteistoimintaneuvottelujen perusteena on koronviruksen aiheuttama lentoliikenteen olennainen vähentyminen ja siitä seuraava tulojen menetys.

Airpro suunnittelee määräaikaisia sopeuttamistoimia ensisijaisesti lomauttaen. Tarkoituksena on sopeuttaa kuluja, kun liikenne on merkittävästi vähentynyt. Airpron arvion mukaan tarve kulujen karsimiseen ja töiden vähentymiseen on tilapäistä ja jatkuu enintään 90 työpäivän ajan.

Alustavan aikataulun mukaan neuvottelut on tarkoitus käydä kahden viikon neuvotteluajassa siten, että niistä voidaan tehdä päätökset heti neuvottelujen jälkeen aikaisintaan 1. huhtikuuta 2020.

Pron jäsenistöä on töissä esimerkiksi turvatarkastuksissa, maapalveluissa, operaatiokeskuksessa esimies-, koulutus- ja toimihenkilötehtävissä.

Lomautusilmoitusaika on vähintään 14 vuorokautta.

Lentoala lomauttaa henkilöstöä

Koronaviruksen aiheuttamat matkustusrajoitukset ovat lähiviikkoina moukaroineet lentoalaa ja sen toimintaympäristöä. Maanantaina Finavia ilmoitti aloittavansa koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut määräaikaisista lomautuksista, ja ennen sitä Finnair.

Lentoalalla työskentelee noin tuhat toimihenkilöä.

Valmiuslain mukaisten poikkeusolojen vuoksi valtioneuvosto on tehnyt päätöksen liikenteen rajoittamisesta Suomen ulkorajoilla torstaista 19.3. klo 00 alkaen. Suomalaisia matkailijoita kehotetaan palaamaan Suomeen heti kun mahdollista, kertoi Ulkoministeriö sivuillaan tiistaina 17. maaliskuuta.

Lomautukset ja niihin varautuminen

Jos edessäsi on lomautus, ota ensimmäiseksi yhteyttä luottamusmieheesi. Mikäli työpaikallasi ei ole prolaista luottamusmiestä, ota yhteyttä sopimusalavastaavaan, sopimusala-asiamieheen Pron toimistossa tai Pron aluetoimistoon. Lähimmän aluetoimiston numeron löydät täältä. Alakohtaista lomautustietoa löydät Proplussasta. Lisätietoa lomautuksesta löydät myös Pron kotisivuilta >>

Lomautukseen ja työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin vastaa Työttömyyskassa Pro numerossa 09 1727 3444. Puhelimitse kassa päivystää maanantaista perjantaihin kello 9–15.