Aktia aloittaa yt-neuvottelut, 110 työpaikkaa uhattuna | Ammattiliitto Pro

Aktia aloittaa yt-neuvottelut, 110 työpaikkaa uhattuna

10.9.2019 klo 11:27

Aktia Pankki käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, joiden piirissä on 380 henkilöä. Pääluottamusmies Marit Leinonen kertoo, että tunnelma pankissa on odottava.

Pro Uutiset

Aktia Pankki käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, joiden piirissä on 380 henkilöä. Yhtiö ilmoittaa tiedotteessaan, että mahdolliset irtisanomiset ja osa-aikaistamiset koskevat enintään 110 työntekijää.

Prolainen pääluottamusmies Marit Leinonen kertoo, että tunnelma pankissa on odottava ja hieman sekava. Pankki järjestää henkilöstölleen infotilaisuuden tänään 10.9 iltapäivällä.

– Osasimme odottaa näitä yt-neuvotteluita, sillä joka syksy on tapahtunut jotain. Nämä taitavat olla minulle jo 12. yt-neuvottelut.

Yhteistoimintaneuvottelut ovat pankin mukaan osa Aktian palvelukokonaisuuden uudistusta. Aktia tähtää noin 3 miljoonan euron vuotuisiin säästöihin vuodesta 2020 alkaen, jatkaa toimintansa tehostamista ja arvioi konttoriverkostonsa kokoa. Aktian toimitusjohtaja Mikko Ayub toteaa yhtiön tiedotteessa, että pankki hakee strategiansa mukaisesti kasvua erityisesti varainhoidosta ja uusista asiakkaista Suomen kasvukeskuksissa.

Pääluottamusmies Marit Leinonen kertoo, että ensimmäinen yt-kokous pidetään ensi viikon torstaina 19.9.

Aktian edelliset yt-neuvottelut päättyivät syyskuussa 2017, jolloin kymmenen konttoria lakkautettiin tai yhdistettiin muihin konttoreihin, 260 työpaikkaa päättyi ja uusia avattiin 160.