Ammattiliitto Pro aloittaa järjestöllisten toimenpiteiden valmistelun irtisanomissuojan heikentämistä vastaan | Ammattiliitto Pro

31.8.2018 klo 15:26

Ammattiliitto Pron hallitus päätti tänään järjestetyssä kokouksessaan järjestöllisten toimenpiteiden valmistelusta irtisanomissuojan heikentämisesitystä vastaan. Toimenpiteistä ja niiden aikataulusta päätetään ja tiedotetaan erikseen.

Sipilän hallitus päätti keväällä pidetyssä kehysriihessään valmistella työsopimuslakiin heikennyksiä, jotka tekisivät työntekijän yksilökohtaisesta irtisanomisesta alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä nykyistä helpompaa.

Ammattiliitto Pro on suhtautunut hallituksen esitykseen kriittisesti sen julkistamisesta saakka. Pron kannan mukaan maan hallituksen tulee perua esityksensä. Asiantuntijalausuntojen perusteella ei ole näyttöä siitä, että irtisanomissuojan heikentäminen nostaisi työllisyysastetta. Sekä Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla, että Palkansaajien tutkimuslaitos PT ovat ilmaisseet epäilevänsä lakiesityksen positiivisia työllisyysvaikutuksia.

Pro on päättänyt tänään aloittaa järjestöllisten toimenpiteiden valmistelun, mikäli maan hallitus jatkaa irtisanomissuojan heikentämisen valmistelemista. Järjestöllisten toimenpiteiden valmistelusta vastaa liiton keskuslakkotoimikunta yhdessä muiden ammattiliittojen kanssa sopimusalakohtaisesti.

- Prolle tässä on kyse jäsenten edunvalvonnasta, ei politiikasta. Hallituksen esitys koskisi merkittävää osaa meidän jäsenistämme, joten on täysin luonnollista, että teemme kaikkemme heidän parhaakseen. Me haluamme toimia aktiivisesti sen eteen, ettei suomalaista työelämää tieten tahtoen lähdetä kurjistamaan, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Pro ilmoittaa järjestöllisten toimenpiteiden yksityiskohdista, vaikutuksista liiton sopimusaloihin, sekä toimenpiteiden aikatauluista erikseen.