Ammattiliitto Pro hyväksyi energia-alan toimihenkilöiden sovintoesityksen | Ammattiliitto Pro

Ammattiliitto Pro hyväksyi energia-alan toimihenkilöiden sovintoesityksen

12.2.2020 klo 18:43

Energia-alalle syntyi uusi työehtosopimus ajalle 1.2.2020–28.2.2022. Ilmaisten kiky-tuntien tekeminen loppuu.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron hallinto hyväksyi tänään 12. helmikuuta energia-alan toimihenkilöiden neuvotteluratkaisun alan uudeksi työehtosopimukseksi ajalle 1.2.2020–28.2.2022.

Kiky-tunnit poistuvat työehtosopimuksesta ilman kompensaatiota 1.2.2020 lukien. Palkkaratkaisu on energia-alan tarpeiden mukaisesti vahvasti yleiskorotuspainotteinen, ja palkkoja korotetaan yleisen linjan mukaisesti. Kustannusvaikutus on 3,3 prosenttia sopimuskauden aikana. Neuvotteluiden pääkohtien lisäksi työehtosopimuksen tekstejä täsmennettiin ja luottamusmiesten työsuhdeturvaa sekä toimintamahdollisuuksia parannettiin koko toimialalla. Pron energia-alan sopimuksen piirissä on noin 4 000 toimihenkilöä.

– Neuvottelutulosta voidaan pitää vallitsevissa olosuhteissa vastuullisena kokonaisuutena työtaisteluiden välttämiseksi, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Energia-alalla oleva ylityökielto päättyy välittömästi, ja 15.2.2020 alkavaksi ilmoitettu työnseisaus peruuntuu Tampereen, Turun, Vantaan sekä Helsingin kaupunkien energiayhtiöissä.