Ammattiliitto Pro suojelee palkansaajia hallituksen eriarvoistavalta irtisanomislailta | Ammattiliitto Pro

28.9.2018 klo 15:43

Ammattiliitto Pro on päättänyt työnseisauksesta, joka koskee keskiviikkona 3. lokakuuta kello 00.00 – torstaina 4. lokakuuta kello 00.00 aikana alkavia työvuoroja. Toimenpiteellä vastustetaan Suomen hallituksen valmistelemaa henkilöperusteisen irtisanomissuojan heikentämistä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä.

Työnseisaus koskee ainoastaan yksittäisiä yhtiöitä tai työpaikkoja. Ulkopuolelle on rajattu hätätyöt sekä työt, jotka ovat välttämättömiä turvallisuuden, hengen ja terveyden sekä ympäristön kannalta.

Työnseisaus ei kohdistu työehtosopimuksiin. Kyseessä on laillinen työtaistelutoimenpide, josta Ammattiliitto Pro on tänään ilmoittanut valtakunnansovittelijalle ja työnantajaliitoille.

Pro edellyttää, että kiistan osapuolet sopivat asiasta neuvotellen, jotta työtaistelujen laajentuminen voidaan välttää.

- Irtisanomisen helpottamisen sijaan Prolle sopii, että työehtosopimuksissa olevat paikallisen sopimisen mahdollisuudet avataan myös järjestäytymättömille yrityksille kilpailukykysopimuksessa sovitulla tavalla. Tämä tukee työllistämisen helpottamista pienillä työpaikoilla paremmin kuin irtisanomissuojan heikentäminen, sanoo puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

- Me haluamme löytää tähän tilanteeseen ratkaisun sopimalla, toivottavasti myös maan hallituksessa uskotaan yhteistyön voimaan, Malinen jatkaa.

Työnseisaus koskee seuraavia työpaikkoja.

Kiinteistöalalle määräaikainen ylityökielto

Pro on myös ilmoittanut tänään valtakunnansovittelijalle myös kiinteistöalan toimihenkilöitä koskevasta määräaikaisesta ylityökiellosta. Ylityökielto alkaa keskiviikkona 3.10.2018 klo 00.00, ja päättyy tiistaina 23.10.2018 klo 24.00.

Ylityökielto on voimassa Kiinteistöalan toimihenkilöitä koskevan työehtosopimuksen soveltamisalalla tehtävässä toimihenkilötyössä.

Ylityökielto ei koske hätätyötä eikä töitä, jotka ovat välttämättömiä turvallisuuden, hengen ja terveyden sekä ympäristön kannalta.

Ammattiliitto Pro ilmoitti aiemmin 17. syyskuuta alkaneesta teollisuusalojen toimihenkilöiden ylityökiellosta, joka jatkuu edelleen.

Työnseisaus 3.10. – usein kysytyt kysymykset ja vastaukset